Medewerkers werven via social media - DBBL Media
Social media zijn tegenwoordig razend populair, ook onder bedrijven. De platforms zijn niet alleen een goede plek om aan potentiële klanten te laten zien hoe leuk jouw bedrijf is; ook voor het werven van medewerkers is social media geschikt.
Wil je weten waarom en vooral hoe je social media kan inzetten om nieuw personeel te werven? Lees dan dit artikel!
Waarom medewerkers werven met social media?
Stond er vroeger een vacature open, dan vond je deze vaak in de krant. Dit was toen dé manier om een grote groep mensen te bereiken en zo je nieuwe aanwinst voor het bedrijf voor je te winnen. Maar vandaag de dag leest lang niet iedereen de krant meer. Waar we wel allemaal te vinden zijn, zijn social media kanalen.
Juist omdat social media platforms nu zo populair zijn, vooral onder de jongere (en dus vaak werkzoekende) generatie, zijn het de perfecte plekken om nieuw personeel te vinden.
Er zijn geen oproepjes in de krant of het dagblad meer nodig! Daarnaast is het werven via social media goedkoper dan het plaatsen van een dure advertentie in een krant. Ook het vinden van nieuwe krachten via een uitzendbureau kost vaak geld. Social media is dus een makkelijke manier om de kosten laag te houden terwijl je snel en effectief zoekt naar nieuwe medewerkers.
Medewerkers werven met social media: soorten social media
Wil je je als bedrijf op sociale media begeven, dan zijn er verschillende opties. Maar voor welke kan je het beste gaan? Er is geen kant-en-klaar antwoord. De juiste keuze is afhankelijk van het type bedrijf, je doelgroep en je doel van de campagne.
Bied je producten aan of komen jouw klanten fysiek bij jou langs, zoals in een restaurant of een hotel, dan is het vaak leuk om voor een platform te kiezen die veel gebruik maakt van beelden. Denk dan bijvoorbeeld aan Instagram, TikTok en YouTube.
Bied je juist diensten aan en ziet het uitvoeren daarvan er niet heel spectaculair uit, dan kies je eerder voor een platform waarbij je woorden gebruikt om je verhaal te vertellen, zoals LinkedIn.
Verder is de keuze voor een platform ook afhankelijk van het soort vacature dat openstaat. Ben je op zoek naar iemand uit de financiële wereld, dan is de kans groot dat je deze persoon vindt op LinkedIn. Dit is over het algemeen een vrij zakelijk platform. Zoek je juist een medewerker voor jouw marketing afdeling of voor achter de bar, dan is een platform als TikTok wellicht meer geschikt.
Maar je hoeft het niet bij één platform te laten. Vind je het leuk om met sociale media bezig te zijn of wil je graag gevonden worden op meerdere plekken, dan maak je accounts aan op meerdere kanalen. Veel van je content kan je gemakkelijk hergebruiken op verschillende social media. En hoe meer social media je inzet, hoe sneller je iemand vindt voor die open positie!
Medewerkers werven via YouTube
Een goede manier om medewerkers te werven, is via YouTube. Potentiële werknemers van alle leeftijden zitten op dit platform. YouTube is bovendien een goede plek om te laten zien wat er in jouw bedrijf speelt. Geef de mensen een kijkje achter de schermen bij jouw bedrijf. Film bijvoorbeeld een dag in het leven van een medewerker of een verhaal van een tevreden klant. Alles wat laat zien hoe goed jouw aanbod is, kan erop staan!
YouTube is bij uitstek een platform waarbij je echt de diepte in kan gaan. Maak gebruik van beeld, geluid én tekst om je boodschap echt over te brengen. Laat zien waarom het leuk is om bij jou te komen werken en hoe zo’n werkdag er dan in de praktijk uitziet. En heb je nog meer social media accounts? Deel de video dan hierop, zodat nog meer mensen de video zien en misschien wel delen!
Medewerkers werven via LinkedIn
We hebben het al eerder benoemd: LinkedIn wordt vooral veel gebruikt door mensen om contacten te onderhouden in het zakenleven. Ben je op zoek naar een accountant of consultant, dan vind je die hier vast. Maar sla LinkedIn niet over als je iemand anders nodig hebt! Iedere vacature is er welkom en heeft de kans vervuld te worden.
LinkedIn is fijn omdat het meerdere mogelijkheden heeft om een open vacature te promoten. Allereerst is het mogelijk om een vacature aan te maken bij jouw LinkedIn bedrijfspagina. Deze vinden gebruikers van LinkedIn dan terug onder de vacaturepagina. Daarnaast kan je ook zelf een bericht plaatsen op LinkedIn waarin je beschrijft waar je naar op zoek bent. En het handige is: niet alleen jouw connecties zien je oproep, maar ook de connecties van jouw connecties die de post leuk vinden!
Medewerkers werven via Instagram
Besluit je via Instagram te werven, dan is de kans groot dat je op zoek bent naar een medewerker uit de jongere generaties. Maar ook 40-plussers hebben Instagram ondertussen gevonden! Instagram is een fantastisch platform voor je bedrijf, omdat je daar ook goed kan laten zien welke identiteit jouw bedrijf uitstraalt. Het is ook een geschikt platform om een connectie op te bouwen met je doelgroep.
Werven via Instagram doe je op verschillende manieren. Heb je een groot bereik, dan laat je bijvoorbeeld in je story weten dat je op zoek bent naar een medewerker. Je plaatst er een handig linkje bij naar de vacature op je website en voilà – je bent klaar!
Wil je de vacature meer promoten, kies er dan voor om ook een post te maken die op je profiel staat. Deze kan worden gedeeld door andere gebruikers en verdwijnt bovendien niet na 24 uur, waardoor het bereik ervan groter is.
Medewerkers werven via TikTok
Tot slot is er nog TikTok. Vooral tieners, jongeren en jongvolwassenen zijn te vinden op dit platform. Het potentiële bereik van een video is echt enorm en juist daarom is TikTok zo’n geschikt platform om te werven.
Niet alleen jouw volgers zien namelijk jouw video’s, maar ook andere gebruikers die tot jouw doelgroep behoren. Het algoritme van TikTok bepaalt namelijk of een filmpje interessant genoeg is en laat deze vervolgens zien aan die gebruikers die jouw content waarschijnlijk ook leuk vinden om te zien.
Het geheim van succes op TikTok? Wees creatief en grappig. Laat zien hoe leuk het is om bij jouw bedrijf te werken. Interacteer met gebruikers en laat vooral veel van je horen. Ook zelfspot doet het vaak goed op TikTok. Denk dus goed na over wat je allemaal wil laten zien en hoe je dit het beste brengt. Maak bovendien gebruik van trending audio’s, waardoor de kans groter is dat het algoritme jouw video oppakt en aan meer mensen laat zien.
Wil je nu meer weten over de voordelen en nadelen als bedrijf op TikTok? Lees dan deze blog hier!
Conclusie
Kortom, social media is de perfecte plek om een nieuwe aanwinst voor jouw bedrijf te werven. Je laat jouw bedrijf van zijn beste kant zien en vertelt hoe leuk het is om voor jou te komen werken. Je kies het juiste platform aan de hand van je bedrijf, je doelgroep en doel.
Of je dit nu doet via YouTube, LinkedIn, Instagram, TikTok of een combinatie van allen: werven via social media werpt echt zijn vruchten af. Begin vandaag nog door een account aan te maken of – wanneer je deze al hebt – door een wervingspost te maken. Kan je hier wel wat hulp bij gebruiken? Schakel ons dan in! Wij helpen je graag verder.
Meer informatie?
Bekijk hier onze diensten, waar we je vertellen hoe wij je bedrijf verder helpen met het aanspreken van je doelgroep. Een plan op maat? Neem vrijblijvend contact op.