Instagram marketing voor Generatie Z: 6 tips
Tegenwoordig is het voor iedereen helemaal hip om actief te zijn op Instagram – vooral voor Generatie Z, ook wel Gen Z genoemd.
Tot Gen Z behoort iedereen die tussen 1997 en 2012 geboren is. Deze groep spendeert de meeste tijd op Instagram, waardoor dit platform perfect is wanneer jij als bedrijf juist Gen Z wil bereiken.
Benieuwd hoe je Instagram marketing voor Gen Z in kan zetten? Lees dan snel verder!
Generatie Z eigenschappen
Om je Instagram marketing voor Gen Z te optimaliseren, moet je eerst begrijpen wie Gen Z nu eigenlijk is. De mensen die tot Gen Z behoren, zijn over het algemeen degenen die zijn opgegroeid met het internet.
Juist omdat er nu zoveel informatie beschikbaar is, denken zij dat alles mogelijk is. Gen Z onderneemt veel, houdt van competitie en zijn graag onafhankelijk.
Omdat ze via het internet in aanraking komen met mensen en situaties van over de hele wereld, vinden zij diversiteit en duurzaamheid ontzettend belangrijk. Ook staat Gen Z bekend als een generatie die openminded is. Hoewel er veel gebeurt via de digitale schermen, hecht Gen Z ook zeker waarde aan persoonlijk contact.
Houd je met jouw Instagram marketing dus rekening met deze eigenschappen, dan kan je het ver schoppen!
Waarom Instagram marketing voor Generatie Z?
Generatie Z is een bijzondere doelgroep die steeds complexer wordt, vooral als het gaat om hoe ze social media gebruiken. Om je merk effectief te promoten bij deze doelgroep moet je strategisch te werk gaan. Toegang tot Instagram is essentieel als je generatie Z wil bereiken. Maar waarom is Instagram een goede optie als het gaat om je marketing voor generatie Z?
Ten eerste is Instagram ideaal voor visuele communicatie. Generaties X en Y zijn misschien nog meer gericht op tekst-gebaseerd communiceren, maar generatie Z voelt zich aangetrokken tot visuele content. Met verleidelijke afbeeldingen en interessante video’s voelt deze groep zich meer betrokken bij wat er gebeurt, en daardoor ook gemotiveerd om actief te reageren.
Op de lange termijn kan Instagram marketing voor generatie Z helpen bij het bouwen van een betrouwbare relatie tussen consument en merk op basis van vertrouwen. Generation Z’ers willen dat merken hun identiteit reflecteren, zodat ze zichzelf kunnen herkennen. Post dus relevante content die hun behoeften weerspiegelt!
Kortom, als merk moet je visueel aantrekkelijke content maken die je doelgroep aanspreekt – dat is dé manier om Generatie Z op Instagram te bereiken!
Generatie Z marketing cijfers
Hoewel Gen Z de koploper was met het aanmaken van accounts op Facebook en Twitter, laten ze deze platforms nu achter zich. Het gebruik van Facebook onder tieners van 15 tot 19 jaar daalde bijvoorbeeld met 29% ten opzichte van vorig jaar. En ook Twitter is niet meer wat het geweest was. Sinds vorig jaar zitten er 13% minder Nederlanders op het social media platform.
Over het algemeen stijgt het social media gebruik echter wel. Jongeren zitten gemiddeld meer dan 2,5 uur per dag op de apps en websites. Een behoorlijk aandeel van de dag dus! Ook zitten we met z’n allen op gemiddeld 4 platforms. Welke platforms dan de populairste zijn? Dat zijn Whatsapp, Snapchat, TikTok en – jawel – Instagram.
Soorten Instagram marketing voor Generatie Z
Zit je op Instagram met het doel om te groeien en zoveel mogelijk potentiële klanten te bereiken, dan is het belangrijk dat je gebruik maakt van alle soorten Instagram marketing dat dit platform te bieden heeft. Daarom vertellen we je nu alle manieren, zodat jij precies weet welke type instagram marketing het beste bij jou past.
Berichten
Laten we beginnen met misschien wel de meest voor de hand liggende vorm van Instagram marketing voor generatie Z: de berichten.
Dit zijn de foto’s die je op je account plaatst en waarbij je een onderschrift schrijft. Maak foto’s van je product of dienst, van je bedrijf of gewoon van jezelf! Het maakt eigenlijk niet zoveel uit, als het maar interessant is voor je doelgroep.
Reels
Reels is een nieuwere functie van Instagram, gemaakt naar aanleiding van de populariteit van TikTok. Het zijn namelijk – net als TikTok filmpjes – korte video’s met vaak een grappige inhoud. Humor is echt de sleutel bij de reels.
Dus als het om Instagram marketing gaat, dan moet je ervoor zorgen dat de content ook leuk om te bekijken is. In plaats van droge feiten te delen die mogelijk worden genegeerd, probeer prachtige visuals, boeiende video’s en grappige anekdotes!
Vergeet niet dat betrokkenheid een prioriteit moet zijn voor elke marketeer. En humor en entertainment zijn hierbij cruciale onderdelen die helpen met het aanspreken van generatie Z – oftewel jouw potentiële doelgroep!
Stories
Stories zijn ook superhandig! Dit zijn berichten die je op je account als verhaal plaatst. Stories blijven slechts 24 uur zichtbaar.
Waarom zou je hier dan op actief op willen zijn? Omdat het aan je volgers laat zien waar je bedrijf zich mee bezig houdt. Stories zijn bijvoorbeeld bedoeld voor updates of tijdelijke aanbiedingen.
Bonustip!
Plaats je wel content die langer gezien mag worden, dan plaats je de story in een highlight, die ook op je profiel te vinden is. Zo kan iedereen de story nog langer terugvinden.
Live
Wil je iets nieuws aankondigen of organiseer je een evenement? Dan is het leuk om live te gaan! Deze functie spreekt vrij voor zich, want je laat met een live-verbinding zien wat je aan het doen bent. Later kan je deze opgenomen content als een video op je tijdlijn plaatsen – maar dat hoeft niet.
Influencer marketing
Tot slot is kan het heel effectief zijn om gebruik te maken van influencer marketing. Dit houdt in dat je bekendere Instagrammers – ook wel “influencers” genoemd – benaderd voor een samenwerking.
Zij promoten dan jouw bedrijf, product of dienst in ruil voor een vergoeding. Dit kan in de vorm van geld zijn, maar je kan ook wat anders aanbieden. Jij krijgt dan promotie aan een groot publiek die vaak ook nog eens de influencer vertrouwen.
6 Tips voor Instagram marketing voor Generatie Z
Tip 1: Maak gebruik van de juiste hashtags
Hashtags zijn echt heel belangrijk op Instagram! Hiermee vinden de gebruikers die jou nog niet volgen wél jouw posts en reels. Dit is dan weer gebaseerd op alle onderwerpen die zij interessant vinden. Hashtaggen dus, die posts!
Tip 2: Bouw een connectie op met je volgers
Social media is niet voor niets sociaal. Bouw een connectie op met je volgers! Reageer op hun reacties onder jouw posts én plaats ook zelf reacties bij hen! Heeft iemand een specifieke vraag? Beantwoord deze bijvoorbeeld in een DM, zodat je meteen persoonlijk contact maakt. Heel belangrijk voor Gen Z!
Tip 3: Gebruik de juiste afmetingen
Plaats je een post, story of reel, kies dan wel de juiste afmetingen. Je wil natuurlijk niet dat de rand van je foto net buiten beeld valt!
Maak je posts met de afmetingen 1:1 of 4:5 en je reels en stories met 9:16. Doe je dit niet, dan bestaat de kans dat jouw content er wat slordig uitziet…
- Posts: 1:1 of 4:5
- Reels: 9:16
- Stories: 9:16
Tip 4: Post regelmatig om betrokkenheid te stimuleren
Houd het niet bij één keer posten, maar blijf regelmatig actief! Zo weten gebruikers dat het de moeite waard is om jou te volgen. Ze krijgen immers regelmatig nieuwe content, waar zij weer iets aan hebben!
Tip 5: Zorg voor een sterke profiel bio
Een profielbeschrijving is het visitekaartje van jouw Instagram profiel. Zorg er dus voor dat deze er goed uitziet. Beschrijf kort en bondig wat je doet, voeg smileys toe om het visueel aantrekkelijk te maken en vergeet ook niet je contactgegevens te delen!
Tip 6: Volg statistieken om inzicht te krijgen in wat wel werkt en wat niet werkt
Hoe weet je nu of wat je doet ook resultaat heeft? Door de statistieken te volgen! Wanneer je een bedrijfsaccount hebt op Instagram, zie je heel makkelijk hoe je posts het doen. Houd in de gaten welke berichten de meeste likes en reacties krijgen. Zo weet je precies waar je voortaan meer van moet delen!
Conclusie
Met deze tips ben je een heel eind op weg naar een geweldige Instagram Marketing strategie voor Gen Z. Speel in op die kenmerken van Gen Z, maak gebruik van alle functies die Instagram te bieden heeft én ben op de juiste manier consistent aanwezig.
Zo is succes op dit sociale media platform eigenlijk niet meer weg te denken. Succes!
Meer informatie?
Bekijk hier onze diensten, waar we je vertellen hoe wij je bedrijf verder helpen met het aanspreken van je doelgroep. Een plan op maat? Neem vrijblijvend contact op.