Skip to main content

Als bedrijf een interactieve video laten maken (7 voordelen)

interactieve video laten maken

Interactieve video’s helpen jou in 2024 verder om jouw bedrijf te laten groeien. Wanneer je als bedrijf interactieve video’s inzet creëer je een unieke en persoonlijke band met de kijker. Interactieve video’s zijn in 2024 the way to go. Wil jij weten waarom? Lees dan snel verder!

Waarom een interactieve video laten maken in 2024?

Het maken van interactieve video’s voor jouw bedrijf heeft veel voordelen. In dit artikel komen deze voordelen uitgebreid aan bod. Maar waar het in het kort allemaal om gaat: jij wil ervoor zorgen dat klanten zich verbonden voelen met jouw bedrijf. Dit verhoogt namelijk de kans dat zij jouw aanbod gaan kopen. Door gebruik te maken van interactie, zorg jij ervoor dat kijkers van de video worden betrokken bij jouw bedrijf. Hiermee creëer jij een verbinding – en dat heeft ontzettend veel voordelen!

Wanneer de kijker van jouw video zich verbonden voelt met jouw bedrijf, bouw je vertrouwen op. En wanneer jij iemand vertrouwt, ga je ervan uit dat diegene goede bedoelingen heeft. Dit is wat je wil! Mensen die jou vertrouwen, zullen sneller gebruik maken van jouw aanbod. Het creëren van een vertrouwensband zorgt er dus voor dat jij meer gaat verkopen!

Bekijk het voorbeeld ⬆️

🕓 Wanneer een interactieve video laten maken voor jouw bedrijf?

Er zijn verschillende situaties waarin je een interactieve video laat maken voor jouw bedrijf. Voorbeelden hiervan zijn veelgestelde vragen video’s en video’s bij het contactformulier, maar ook maak jij video’s die gaan over de website navigatie. Andere situaties waarin een interactieve video interessant is, zijn het kennis laten maken met medewerkers binnen jouw bedrijf. Ook biedt interactieve video’s veel kansen in e-mailmarketing.

Voordelen interactieve video voor jouw bedrijf

Maar wat zijn de voordelen van interactieve video’s? Waarom zou jij die video’s voor jouw bedrijf willen maken? Hieronder lees jij de zeven voordelen van interactieve video’s.

✅ Voordeel 1 – verhoogde betrokkenheid

Een interactieve video verhoogt de betrokkenheid. Door middel van het beeldmateriaal betrek jij de kijker van de video actief bij jouw boodschap. En niet allen dat. Met een interactieve video daag jij de kijker uit door vragen te stellen. Dit zorgt ervoor dat de kijker verandert van een passieve toeschouwer naar een actieve deelnemer.

✅ Voordeel 2 – super persoonlijk

Een interactieve video is super persoonlijk! Jij laat hiermee zien waar jouw bedrijf voor staat en wat jij wil uitstralen. Dit schept een band tussen jou en de kijker. Wees niet bang om jouw persoonlijkheid te laten zien in de video. Hebben de kijkers het gevoel dat zij jou kennen, dan voelen ze zich vertrouwd bij jou. Bovendien is het maken van persoonlijke video’s ook een marketingtrend in 2024, dus met het maken van een persoonlijke, interactieve video sla je twee vliegen in een klap!

✅ Voordeel 3 – hogere conversie

Interactieve video’s zorgen voor een hogere conversie. Het maken van video’s in het algemeen zorgt er al voor dat de conversie omhooggaat, maar door de video ook nog eens interactief te maken, doe je daar nog een extra schepje bij bovenop. Een hogere conversie behalen is uiteindelijk het doel waar jij naar streeft. Probeer dus eens een interactieve video te maken!

✅ Voordeel 4 – breed inzetbaar

Nog een voordeel van interactieve video’s is dat deze breed inzetbaar zijn. Je maakt de video’s voor allerlei situaties. Gebruik ze om bepaalde eigenschappen van jouw aanbod uit te leggen of geef de klant een kijkje achter de schermen. Geef tips over het gebruiken van jouw aanbod, spoor de klant aan om jouw product eens uit te proberen of vertel een bijzonder verhaal over het ontstaan van jouw bedrijf. Bedenk het maar en je maakt er wel een interactieve video voor!

✅ Voordeel 5 – laagdrempelig om te maken

Nog een reden om een interactieve video te maken is omdat het redelijk laagdrempelig is om te maken. Pak jouw telefoon erbij en neem een interactieve video op. Zorg er wel voor dat jij van tevoren een plan hebt bedacht voor de video. Heb jij dat plan eenmaal op papier staan, dan ben je zo klaar met filmen!

✅ Voordeel 6 – eigen structuur bepalen

In een interactieve video bepaal jij zelf de structuur van de video. Stel door de video vragen aan de kijker. Vervolgens kan de kijker antwoord geven op deze vraag. Hierdoor bepaal jij zelf de structuur van de video en kan je bepalen welke richting de kijker heen gaat tijdens het bekijken van de video. Dit is enorm handig en is wat een interactieve video zo effectief maakt ten opzichte van een klassieke video. Zo speel jij in op de behoeftes van jouw doelgroep!

✅ Voordeel 7 – meetbare resultaten

Het laatste voordeel van het maken van een interactieve video voor jouw bedrijf in 2024 zijn de meetbare resultaten. Je kan namelijk precies zien bij welke stappen de kijkers afhaken en welke antwoorden ze geven. Stel van tevoren een doel voor jezelf vast. Misschien wil je een bepaald aantal abonnees op jouw nieuwsbrief of een bepaald aantal aanmeldingen op jouw contactformulier. Zorg ervoor dat jij de kijker hiertoe oproept in jouw interactieve video.

In het kort

Kortom, het maken van een interactieve video laten maken voor jouw bedrijf heeft ontzettend veel voordelen. Je verhoogt de betrokkenheid van de klanten bij jouw bedrijf, wat zorgt voor een hogere conversie. Verder laat jij de kijker op een persoonlijke manier kennismaken met jouw bedrijf – iets wat ook een trend is in 2024. Er zijn ontzettend veel situaties waarin jij de video inzet, waardoor jij ontzettend veel mogelijkheden hebt om content te maken.

Daarnaast is het helemaal niet moeilijk om een interactieve video te maken. Dit doe je gewoon met jouw eigen mobiele telefoon. Jij bepaalt zelf wat de structuur is van de video en welke boodschap jij wanneer wil overbrengen. Na het online zetten van de interactieve video meet jij de resultaten en zie je precies of jouw doel is bereikt of niet.

En dat is nog niet alles! Het maken van interactieve video’s voor jouw bedrijf heeft namelijk nog veel meer voordelen die wij nog niet eens besproken hebben. Zo helpen de video’s ook met het behouden van bestaande klanten en bied jij jouw (nieuwe en bestaande) klanten informatie aan met een informatieve waarde. En niet te vergeten: door het maken van interactieve video’s in 2024 laat jij aan jouw doelgroep zien dat jij meegaat met de tijd. Jij weet wat er speelt in marketing-land en jij weet ook precies hoe jij daarmee om moet gaan!

Conclusie

Na het lezen van dit artikel begrijp jij natuurlijk wel dat er werk aan de winkel is. Dus hup: bedenk welke boodschap jij wil overbrengen aan jouw doelgroep; schrijf een script voor jouw volgende interactieve video; en pak jouw telefoon erbij om meteen aan de slag te gaan.

Robbert Krol
Creative Director

Meer informatie?

Bekijk hier onze diensten, waar we je vertellen hoe wij je bedrijf verder helpen met het aanspreken van je doelgroep. Een plan op maat? Neem vrijblijvend contact op.

Plan kennismaking

DBBL Media | Content Creator

Hoe kunnen wij je helpen? ✨
Hoi! Hoe kan ik je verder helpen? ✨
Groetjes Bas!