Skip to main content

Videomarketing voor B2B bedrijven: 5 essentiële video’s voor
succes

videomarketing voor b2b bedrijven

Dat videomarketing voor B2B bedrijven belangrijk is, dat wist je misschien al. Maar weet jij ook welke video’s jij precies kan inzetten om jouw doelgroep te bereiken? In dit artikel vertellen wij precies waarom video’s zo’n goed idee zijn voor jouw bedrijf én wij geven ook vijf voorbeelden van video’s die jouw bedrijf gaan helpen groeien. En ben jij benieuwd naar onze videomarketing voor B2B bedrijven bonustip? Blijf dan tot het einde lezen. 

Eerst beginnen we even met een opfrissertje. Want waarom zou je ook alweer videomarketing inzetten voor jouw B2B bedrijf? Lees snel verder!

Videoproductie vs animatieproductie: De 5 verschillen!

Waarom videomarketing voor B2B bedrijven?

Waarom zou jij videomarketing willen inzetten voor het groeien van jouw B2B bedrijf? Het antwoord is vrij kort: een video zegt veel meer dan woorden. Laten we dit kort toelichten. Een manier om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen bij jouw doelgroep is door het schrijven van een tekst. Hierin laat jij weten waarom de lezer van jouw aanbod gebruik zou moeten maken. Maar we weten allemaal: we hebben vaak geen zin om een hele lap tekst te lezen. Ook niet als er een mooi plaatje bijstaat.

Jij wil het jouw doelgroep zo makkelijk mogelijk maken – en dat doe je door middel van een video. Laat met beeld, geluid én tekst zien waarom jouw bedrijf de allerbeste is. Neem de kijker mee in jouw boodschap. Maak er een echte cinematische beleving van, zodat de kijker helemaal overtuigd is van jouw bedrijf. Dat is waarom videemarketing zo belangrijk is!

✅ Voordelen van videomarketing voor B2B bedrijven

✅ Het gebruik maken van videomarketing is ontzettend belangrijk voor B2B bedrijven. Video’s zorgen namelijk voor meer naamsbekendheid. In tegenstelling tot tekstuele inhoud, bieden video’s het voordeel dat ze emoties beter kunnen overbrengen en een sterke verbinding met het publiek kunnen creëren.

✅ Een ander voordeel is dat video’s zorgen voor een goede SEO-score op jouw website. SEO staat voor Search Engine Optimization. Simpel uitgelegd: wanneer jij video’s op jouw website hebt staan en daarin de juiste woorden gebruikt, vindt Google jouw website belangrijker dan andere websites en kom jij hoger in de zoekresultaten te staan.

✅ Verder is het ook heel makkelijk om met een video jouw diensten of producten te laten zien. Je hoeft ze niet meer met tekst te omschrijven: beeld gaat jou helpen! Daarnaast is het maken van een video ook veel persoonlijker en versterk jij met video dus ook jouw merkimago. Bovendien zorgt een video voor een hogere betrokkenheid van de kijker.

Maar wat voor video’s zijn er allemaal te maken voor jouw B2B bedrijf? Daar geven wij graag antwoord op.

🎬 Video 1 – bedrijfsvideo

Allereerst is het goed om een bedrijfsvideo te maken voor jouw bedrijf. Vertel waar je als bedrijf voor staat en wat je wilt neerzetten. Laat zien wat jouw bedrijf uniek maakt en geef een kijkje in jullie werkwijze.

Maak daarnaast gebruik van ondersteunende beelden van jouw bedrijf en de medewerkers, om jouw bedrijf echt te introduceren aan jouw klanten. Met deze video creëer jij een sterke band tussen jouw kijker en jouw bedrijf.

Wil je meer weten over de voordelen en waarom het een slim idee is om in 2024 een bedrijfsvideo te laten maken voor jouw bedrijf? Lees dan snel hier verder!

✅ Vergroot naamsbekendheid
✅ Kwaliteit, vertrouwen en professionaliteit uitstralen
✅ Goede eerste indruk bij klanten
✅ Sterke band creëren tussen jouw bedrijf en kijker

🎬 Video 2 – werkwijze video

Ook altijd interessant: het maken van een werkwijze video. Hierin geef jij jouw doelgroep een kijkje in de keuken. Laat zien hoe jij de zaken aanpakt. Voor jou is het misschien de dagelijkse gang van zaken, maar klanten vinden het altijd leuk om te zien hoe het eraan toegaat binnen jouw bedrijf. Laat een inpakproces zien of neem de kijker mee in het proces dat zich afspeelt wanneer er een bestelling binnenkomt. Bedenk het maar en maak er een video van!

✅ Unieke manier om jouw werkwijze te laten zien
✅ Geef inzicht in het volledige werkproces

🎬 Video 3 – testimonial video

Een ontzettend goed idee is ook het maken van een testimonial video. Hierin vraag jij verschillende klanten die eerder van jouw aanbod gebruik hebben gemaakt en die ontzettend tevreden zijn, om hun mening te geven voor de camera. Het is natuurlijk logisch dat jij een voorstander bent van jouw product… maar wanneer andere klanten dat ook zijn, komt de boodschap voor een nieuwe klant een stuk geloofwaardiger over. Vraag een aantal tevreden klanten om op camera te vertellen waarom zij zo blij met jou zijn en zet deze beelden achter elkaar in een mooie video!

✅ Social proof
✅ Bouw vertrouwen op met de kijker
✅ Beantwoord de veel gestelde vraag van klanten
✅ Trek nieuwe klanten aan

🎬 Video 4 – employer branding video

Het maken van een employer branding video is ook een goed idee. Deze video is niet gericht op jouw klanten, maar op de andere belangrijke groep mensen die met jouw bedrijf te maken hebben: jouw werknemers!

Door aan toekomstige werknemers te laten zien in wat voor bedrijf zij zouden kunnen werken en wat voor bedrijfscultuur er heerst binnen jouw bedrijf, vul jij jouw openstaande vacatures in no-time op.

Laat een aantal managers of werknemers aan het woord; laat zien hoe een gemiddelde shift eruitziet; of bespreek de voordelen die komen kijken bij het werken binnen jouw bedrijf. Dit zijn allemaal goede onderdelen van een employer branding video!

✅ Werf nieuwe medewerkers
✅ Beantwoord de veelgestelde vragen van sollicitanten
✅ Laat met trots jouw bedrijfscultuur zien
✅ Geef inzicht in hoe het is om bij jouw bedrijf te werken

🎬 Video 5 – instructievideo

Tot slot heb jij de optie om een instructievideo te maken. Het concept is simpel: jij legt iets uit wat met jouw bedrijf of aanbod te maken heeft. Denk bijvoorbeeld aan een uitleg over hoe iemand een bestelling kan plaatsen op jouw website. Of de manieren waarop een klant jouw producten in elkaar moet zetten of schoon moet maken.

Een instructievideo gebruik jij ook om de klant te laten zien hoe hij of zij jouw aanbod moet gebruiken – of hoe juist niet! Er zijn allerlei instructies te bedenken waar klanten wellicht vaker om vragen. Het enige wat jij hoeft te doen, is het maken van een video om de klant te voorzien van de juiste uitleg.

✅ Duidelijke instructie door visuele content
✅ Leg moeilijke onderwerpen eenvoudig uit
✅ Toegankelijk voor iedereen
✅ Hoge betrokkenheid bij gebruikers

Videomarketing voor B2B bedrijven bonustip!

Tot slot nog een bonustip van ons: zorg ervoor dat jij weet welke boodschap jij wil overbrengen en welke actie jij wil dat de klant onderneemt na het zien van de video.

Deze twee aspecten zijn ontzettend belangrijk. Denk jij hier niet goed over na of breng jij dit niet goed over, dan bestaat de kans dat jij niet de resultaten behaalt met de video die jij wil behalen.

Zet beide punten dus voor jezelf op papier voordat je begint met filmen en probeer deze punten in je achterhoofd te houden tijdens het maken van de video. Check met verschillende kijkers of de boodschap goed is overgekomen en of zij begrijpen welke actie er nu van hen verwacht wordt.

Conclusie

Het is dus een goed idee om videomarketing in te zetten voor jouw B2B bedrijf in 2024. Dit kan op allerlei manieren – jij weet vast wel welke manier het beste bij jou past. Kies een video-vorm uit, zorg ervoor dat jij een duidelijke strategie hebt en begin met het maken van content voor jouw doelgroep. Kan jij wel wat hulp gebruiken? Neem dan vooral contact met ons op!

Robbert Krol
Creative Director

Meer informatie?

Bekijk hier onze diensten, waar we je vertellen hoe wij je bedrijf verder helpen met het aanspreken van je doelgroep. Een plan op maat? Neem vrijblijvend contact op.

Plan kennismaking

DBBL Media | Content Creator

Hoe kunnen wij je helpen? ✨
Hoi! Hoe kan ik je verder helpen? ✨
Groetjes Bas!