Skip to main content

Dit zijn de videomarketing trends in 2024! - DBBL Media

Alles wat jij moet weten over de videomarketing trends in 2024!

Ook in 2024 blijft videomarketing een belangrijk instrumenten voor ondernemers om hun bedrijf op de kaart te zetten. Maar waarom blijft videomarketing in 2024 nou zo relevant? En wat worden de videomarketing trends van 2024? In dit artikel lees jij er alles over!

Waarom videomarketing in 2024?

Videomarketing blijft toenemen in populariteit. Waar het internet eerst voornamelijk bestond uit tekst en daarna veel uit plaatjes, zien we nu steeds vaker video’s voorbijkomen. Denk aan het platform TikTok, wat nog steeds megagroot is over de hele wereld. Ook op Instagram en Facebook zien we bewegende beelden met grote regelmaat voorbijkomen. 

En we snappen ook wel waarom. Video’s brengen een boodschap gewoon veel beter over dan een tekst met een plaatje. Door bewegend beeld te zien in combinatie met geluid voel jij je als klant veel meer betrokken bij een bedrijf. Een video roept makkelijk emoties op en geeft een veel beter beeld van een bedrijf dan een tekst dat doet.

Voordelen videomarketing in 2024

✅ Een groot voordeel van videomarketing in 2024 is dat video een effectief communicatiemiddel is naar jouw doelgroep. Het is een creatieve en onwijs krachtige manier om je boodschap over te brengen. Zo krijgt jouw doelgroep een beter beeld van jouw bedrijf en product/dienst.

✅ Steeds meer bedrijven maken gebruik van videomarketing in 2024. Wanneer jij dus geen gebruik maakt van video zal het moeilijker zijn om je als bedrijf te onderscheiden van de concurrentie.

✅ Ook stimuleert video meer interactie t.o.v. tekst of een afbeelding. Een video wil je vaak wel even bekijken maar een lange lap tekst, die schuif je zo aan de kant. Behaal dus een hogere conversie en meer resultaat met video.

✅ Videomarketing is dus een creatieve manier om jouw doelgroep aan te spreken en mag niet ontbreken in de marketingstrategie van jouw bedrijf in 2024.

Mogelijkheden videomarketing in 2024

In 2024 zijn er verschillende zaken die we echt in de gaten moeten houden als het gaat om videomarketing. De technologie blijft zich namelijk ontwikkelen en dat zorgt ook voor nieuwe tools die jij vervolgens gebruikt voor jouw video’s. Zo hebben we de laatste tijd gezien dat men met behulp van AI – Artificial Intelligence steeds meer kan. Denk aan het nabootsen van stemmen of het creëren van nieuwe melodieën. 

Ook denken wij dat we in 2024 meer interactieve video’s gaan zien. Er bestaan nu al films waarbij jij bepaalt hoe het verhaal verder verloopt. De kans bestaat dat dit volgend jaar ook in video’s geïntegreerd gaat worden. Door jouw klanten inspraak te geven in het verloop van de video, maak je de band tussen jouw klanten en jouw bedrijf nog sterker. Echt een goede ontwikkeling dus!

Hoewel deze twee advanced technieken leuk zijn, is dit niet voor iedereen weggelegd. Maar welke videotrends gaan we verder nog zien in 2024? Dat lees je hieronder.

videomarketing trends in 2024

Videomarketing trends in 2024

Leer waarom het maken van short-form content grote voordelen kan bieden voor jouw bedrijf. Verder speelt verticale content een steeds grotere rol door social media platformen zoals Instagram en TikTok. Maar wat als je video zonder geluid wordt bekeken? Lees snel verder!

📽️ Videomarketing trend 1: Short-form content

Video als short-form content blijft razend populair in 2024. Tegenwoordig wil men zo veel mogelijk informatie in zo weinig mogelijk tijd. Sociale media zoals TikTok en Instagram maken dit mogelijk. Video’s die langer zijn dan een minuut worden vaak een stuk minder goed bekeken dan video’s van enkele seconden. Houd daar dus rekening mee!

Een tip: wissel af tussen korte en lange video’s op sociale media. In de korte video’s trek jij de aandacht en zorg je ervoor dat jij een indruk achterlaat. Dit doe je bijvoorbeeld door emotie op te wekken of door humor in jouw video te verwerken. In de langere video’s geef jij meer informatie over jouw bedrijf. Deze video’s zijn bedoeld voor de mensen die jouw kortere video’s hebben gezien en daarna op zoek gaan naar meer informatie. Deze mensen zijn namelijk wél bereid om hun aandacht langer bij een video te houden.

📽️ Videomarketing trend 2: Verticale content

Dankzij sociale media blijft verticale content ook echt “in”. Veruit de meeste video’s worden tegenwoordig bekeken via een telefoonscherm – een verticaal scherm dus. Natuurlijk zou de gebruiker zijn telefoon een kwartslag kunnen draaien om een horizontale video te bekijken… maar jij als bedrijf wil het consumeren van jouw content natuurlijk zo makkelijk mogelijk maken. Blijf in 2024 daarom kiezen voor verticale content.

Het maken van verticale content vraagt om een hele andere aanpak dan het maken van horizontale content. Waar je bij horizontale content gemakkelijk meerdere mensen naast elkaar kan zetten, is dit bij verticale content wat lastiger. Jij werkt hier namelijk met meer ruimte aan de bovenkant en onderkant van je scherm, in plaats van aan de zijkanten. Ga hier dus creatief mee om en zorg ervoor dat de belangrijkste objecten van jouw video duidelijk in beeld zijn.

📽️ Videomarketing trend 3: Persoonlijke content

Het is nu al een trend, maar ook in 2024 mag je verwachten dat dit relevant gaat blijven: persoonlijke content. Op sociale media en andere platformen op internet zien we tegenwoordig zoveel bedrijven met hun aanbod pronken dat het lastig is voor consumenten om te beslissen wáár je tot kopen overgaat. En juist daarom is de persoonlijke verbinding met jouw klant zo belangrijk.

Zorg er daarom voor dat jij in 2024 video’s blijft maken die persoonlijk zijn. Laat zien wie jij bent en waar jij voor staat. Geef een inkijkje in jouw bedrijf en geef weer hoe de bedrijfscultuur is. Door de kijker van de video echt het gevoel te geven dat diegene weet hoe het er bij jou aan toegaat, maak jij de kans groter dat de kijker zich vertrouwd voelt bij jou. En dat zorg dan weer voor een hogere conversie.

hoeveel kost een video van 1 minuut?

📽️ Videomarketing trend 4: Video zonder geluid

Het feit dat we tegenwoordig allemaal zo veel op sociale media zitten, zorgt ervoor dat we dit ook echt overal doen. Niet alleen thuis, maar ook op school of op het werk, bij familie, bij vrienden en zelfs onderweg. Denk aan iedereen die in de bus zit te TikTokken of alle mensen die in de trein door Instagram scrollen. Dit soort situaties zorgen er ook voor dat we het geluid van de content niet altijd afspelen.

Als ondernemer die gebruik wil maken van videomarketing moet je hier rekening mee houden. Zorg ervoor dat jouw boodschap ook overkomt zonder geluid – en dat is best een uitdaging! Je zet al een stap in de goede richting door gebruik te maken van ondertiteling. Zo weet een kijker nog steeds wat er wordt gezegd, zonder het zelf te horen. Voeg visuele elementen toe en tekst animaties waardoor de boodschap van de video niet verloren gaat.

📽️ Videomarketing trend 5: Live video

Tot slot blijft live video een echte videomarketing trend volgend jaar. Bij dit soort video’s zet jij live jouw camera aan en praat jij tegen de kijkers of laat je zien wat jij aan het doen bent. Voor sommige mensen is het maken van zo’n live video een beetje onwennig. Kijk dus eerst eens rond bij andere live video’s om ideeën op te doen. Wanneer je een goed plan hebt voor een live video is de uitvoering ervan ook een stuk makkelijker. 

Een tip van ons: zorg ervoor dat je de live video met iemand anders opneemt. Samen sta je sterker dan alleen. Zo is het makkelijker om de video gaande te houden. Kies er bijvoorbeeld voor om iemand anders te interviewen. Of geef een rondleiding door jouw bedrijf en spreek verschillende medewerkers aan, die vertellen waar zij zich mee bezig houden. Een andere populaire activiteit tijdens live video’s is het beantwoorden van vragen van kijkers. Begin met een aantal algemene vragen die jij vaak binnenkrijgt. Laat daarna aan het publiek weten dat zij hun vragen kunnen stellen in de reacties en dat jij ze live gaat beantwoorden.

Conclusie

Kortom: ook in 2024 blijft videomarketing hip and happening voor ondernemers. Zorg ervoor dat jij op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen als het gaat om videomarketing. Zo blijf jij relevante video’s maken voor jouw doelgroep. 

En niet alleen kennis van de videomarketing trends van 2024 is belangrijk. Het is ook van belang om af te wisselen met verschillende soorten video’s. Het maken van een live video is leuk, maar als je niets anders meer doet, zullen mensen sneller afhaken. Afwisseling is dus belangrijk: korte en lange video’s, live video’s en vooraf opgenomen video’s, grappige video’s en informatieve video’s… Ga zo maar door. Hiermee zorg jij ervoor dat jouw bedrijf ook in 2024 opvalt tussen de concurrentie!

Robbert Krol
Creative Director

Meer informatie?

Bekijk hier onze diensten, waar we je vertellen hoe wij je bedrijf verder helpen met het aanspreken van je doelgroep. Een plan op maat? Neem vrijblijvend contact op.

Plan kennismaking

DBBL Media | Content Creator

Hoe kunnen wij je helpen? ✨
Hoi! Hoe kan ik je verder helpen? ✨
Groetjes Bas!