Skip to main content

Videomarketing voor beginners in 2024: start je reis met video!

videomarketing voor beginners in 2023

Videomarketing is in 2024 dé manier om de aandacht te trekken van jouw bedrijf. Jij brengt met bewegend beeld en bijbehorend geluid jouw boodschap over op jouw ideale klant. Deze gaat vervolgens over tot het kopen van jouw aanbod. En dat is wat je wil! Weten hoe je dit aanpakt? Lees dan snel verder.

Waarom videomarketing voor beginners belangrijk is

Met video laat jij meteen duidelijk zien wie je bent en waar je voor staat. Je zet jezelf op een speelse manier in de markt. Geen saaie lappen tekst als het over jouw bedrijf gaat: de video’s zijn leuk om naar te kijken en brengen jouw boodschap helder over. 

Mensen kijken langer naar een video dan naar een stuk tekst. Een video zorgt er dus voor dat jouw klanten langer kijken naar wat jij allemaal te bieden hebt. Bovendien geeft een video jou de kans om jouw boodschap over te brengen. Laat zien hoe professioneel, hoe gemakkelijk, hoe toegankelijk of hoe aantrekkelijk jouw aanbod is – en waarom! 

Bovendien zorg je er door middel van videomarketing voor dat je op een duidelijke manier communiceert. Een persoon in beeld die een verhaal vertelt of een voice-over die bepaalde zaken uitlegt, komt goed en duidelijk over. Ook zorgt de combinatie van beeld en geluid ervoor dat de boodschap veel beter blijft hangen bij de kijker dan wanneer je slechts één van de twee zou gebruiken. 

Een laatste voordeel van videomarketing is een technisch aspect. Door gebruik te maken van video, scoort jouw website namelijk goed op het gebied van SEO. Dit betekent simpel gezegd dat jouw website hoger in de zoekresultaten komt te staan. Verder kan een video makkelijk gedeeld worden door mensen onderling, waardoor jouw boodschap snel verspreidt.

Alles wat jij moet weten over de videomarketing trends in 2024!

De basis van videomarketing voor beginners

Om te beginnen met videomarketing, doorloop je een aantal stappen. Deze stappen helpen jou met de voorbereidingen, het maken van de video en alle zaken die na het maakproces komen.

➡️ Stap 1: het kiezen van je videomarketingdoelstellingen

Voordat je ook maar iets gaat doen aan videomarketing, is het belangrijk dat je bedenkt welke doelen je hebt. Wat wil je eigenlijk bereiken met videomarketing? Wil je zorgen voor meer naamsbekendheid? Nieuwe klanten aantrekken? Een bepaald product verkopen? Nieuw personeel werven? Al deze doelen hangen met elkaar samen, maar verschillen ook een beetje van elkaar. Probeer jouw doel zo specifiek mogelijk te verwoorden, zodat je daar later jouw video op af kan stemmen.

➡️ Stap 2: je doelgroep begrijpen en bereiken

Het is ook belangrijk om goed te bedenken wie jouw doelgroep is. Probeer zo concreet mogelijk te beschrijven wie er in jouw doelgroep zitten en welke eigenschappen zij hebben. Denk hierbij niet alleen aan demografische eigenschappen – zoals geslacht, leeftijd, opleidingsniveau en woonplaats – maar ook aan eigenschappen zoals hobby’s, wensen en doelen. 

Heb je dit eenmaal helder, dan ga je aan de slag met de doelgroep. Je maakt de video voor hen. Zij zijn immers degenen die van jouw aanbod gebruik gaan maken. Focus je in jouw bedrijf op winterkleding, dan hoeft jouw video niet gericht te zijn op mensen met een vakantiehuisje in het zuiden van Spanje.

➡️ Stap 3: het maken van een video die past bij jouw doelgroep

Vervolgens is het tijd om de video te gaan maken. Je bedenkt welke boodschap jij wil overbrengen op de kijker en hoe je dit het beste doet. Hierbij houd je rekening met jouw eigen doelen en met de doelgroep. Zo zorg je ervoor dat de juiste boodschap aankomt bij de juiste mensen, die vervolgens overgaan tot de juiste actie. 

Het maken van een video is niet zo gemakkelijk als sommige mensen denken. Een bedrijfsvideo is niet zomaar even een filmpje dat je met jouw telefoon opneemt. Er komt een heel productieteam bij kijken. Denk aan een cameraman, een geluidsman, iemand voor het licht, een producent… en alle apparatuur die nodig is. Kan jij hier wel wat hulp mee gebruiken? Laat het ons dan weten, want wij helpen je graag!

hoeveel kost een video van 1 minuut?

➡️ Stap 4: het optimaliseren van de video

Zijn alle scénes uit de video eenmaal gefilmd, dan is het tijd om de video in elkaar te zetten en te optimaliseren. Afhankelijk van het soort video dat je maakt, is er ook flink wat tijd nodig voor het bewerken van de fragmenten. Misschien wil je gebruik maken van grafieken, plaatjes of andere animaties. Dit gebeurt allemaal in de nabewerking

Verder optimaliseer je jouw video. Dit betekent dat je de video zo fijn mogelijk maakt om naar te kijken, voor iedereen. Maak gebruik van ondertiteling, zodat ook mensen die slecht kunnen horen of mensen die het geluid niet afspelen de boodschap meekrijgen. 

➡️ Stap 5: het delen van de video

Is de video helemaal af, dan is het tijd om deze te delen. Afhankelijk van waar de video voor bedoeld is, plaats jij ‘m op jouw platformen. Sommige video’s zijn bedoeld voor op YouTube en op de website. Andere filmpjes deel je via sociale media, zoals Instagram, Facebook en TikTok. De video’s op sociale media zijn vaak wat korter dan de video’s die je op jouw website plaatst.

In alle gevallen is het belangrijk om rekening te houden met de SEO. Hier valt ontzettend veel over te vertellen, maar kort gezegd is het belangrijk om gebruik te maken van de juiste woorden en hashtags. Geef de video een titel met belangrijke zoekwoorden en maak een goede beschrijving die aangeeft waar de video over gaat. In deze beschrijving zet je relevante zoektermen. Zet je de video op sociale media, dan is het ook handig om passende hashtags te gebruiken. Door rekening te houden met de SEO presteert jouw video optimaal.

➡️ Stap 6: het meten van succes en verbetering

De laatste stap wordt vaak vergeten, maar is wel ontzettend belangrijk: het meten van de resultaten! Houd bij hoe vaak jouw video wordt bekeken en door wie. Lees ook de reacties op de video en beantwoord eventuele vragen die mensen kunnen hebben. In veel gevallen is het ook mogelijk om te zien welke actie mensen na het kijken van de video hebben ondernomen. Hebben ze jouw profiel bezocht of doorgeklikt op jouw website? Dit is natuurlijk belangrijke informatie om te hebben. 

Videoproductie vs animatieproductie: De 5 verschillen!

Videomarketing voor beginners tips!

Over het produceren van een video raken wij niet uitgepraat. Daarom willen we je nog wat extra tips meegeven voordat we het artikel afsluiten. 

Je wil natuurlijk graag dat mensen na het bekijken van jouw video overgaan tot een bepaalde actie. Hoewel deze actie al duidelijk moet worden uit de video, is het ook verstandig om een specifieke vraag te stellen aan jouw kijkers. Dit doe je vaak aan het einde van de video, zodat de kijker weet wat hem te doen staat. We noemen dit een call-to-action. Een voorbeeld: “Ga nu naar onze website en bestel dit product!”

Een andere tip is om emotie te gebruiken in jouw video. Natuurlijk is het belangrijk dat de video duidelijk is en laat zien wat jouw bedrijf aanbiedt. Maar als je wil dat de boodschap ook écht blijft hangen bij de kijker, moet je ervoor zorgen dat de video memorabel is. Dit doe je door emotie op te wekken. Je zou ervoor kunnen kiezen om een zielige situatie te laten zien, die jij vervolgens oplost met jouw bedrijf. Een andere manier is het verwerken van een grap of grappige situatie, zodat de kijker in de lach schiet.

Conclusie

Jij weet nu hoe jij videomarketing inzet voor jouw bedrijf. Je begint met het opstellen van doelen en het concreet maken van de doelgroep. Aan de hand van deze twee factoren maak jij vervolgens de video. Deze optimaliseer je voor het gehele publiek en plaats je op de juiste kanalen zodat iedereen de video kan bekijken. Vergeet ook niet om het succes van de video te meten. Met deze kennis op zak maak jij in de toekomst een nóg betere video!

Robbert Krol
Creative Director

Meer informatie?

Bekijk hier onze diensten, waar we je vertellen hoe wij je bedrijf verder helpen met het aanspreken van je doelgroep. Een plan op maat? Neem vrijblijvend contact op.

Plan kennismaking

DBBL Media | Content Creator

Hoe kunnen wij je helpen? ✨
Hoi! Hoe kan ik je verder helpen? ✨
Groetjes Bas!