De kracht van videomarketing voor B2B-bedrijven in 2024
Wil je de kracht van videomarketing voor B2B-bedrijven in 2024 ontdekken? Goede video’s helpen om meer leads te genereren en om de verkoop te stimuleren. Of je nu al bekend bent met videomarketing voor B2B-bedrijven of net begint, deze blogpost legt je precies uit waarom videomarketing zo effectief is en hoe je het inzet voor jouw bedrijf.
In deze blog:
- 🎬 Voordelen van videomarketing voor B2B-bedrijven
- Visuele storytelling in B2B-videomarketing
- Tips voor effectieve B2B-marketingvideo’s
- 💡 Tip 1: Bepaal je doelgroep
- 💡 Tip 2: Vertel een verhaal
- 💡 Tip 3: Bepaal je CTA
- Videomarketing strategieën voor groei van jouw B2B-bedrijf
- Meten van succes in B2B-videomarketing
- Conclusie
🎬 Voordelen van videomarketing voor B2B-bedrijven
Allereerst is het belangrijk om te weten waarom videomarketing zo belangrijk is voor B2B-bedrijven. De eerste reden is simpel maar waar: beeld zegt meer dan woorden. Met video presenteer je jouw producten of diensten op een begrijpelijke manier voor iedereen. Een tekst is misschien interessant om te lezen als je al overtuigd bent van het aanbod – maar een video, dat overtuigd de kijker (en potentiële koper) pas echt!
Daarnaast is videomarketing perfect wanneer je meer bekendheid en zichtbaarheid wil genereren. Je gebruikt de video’s niet alleen om andere bedrijven voor je te winnen als je met ze in gesprek bent, maar je plaatst ze ook op je sociale media. Hiermee bestaat de kans dat jouw video’s gedeeld worden en dat je daarmee een nog groter publiek bereikt.
Ook toon je met het maken van een video jouw expertise aan in jouw vakgebied. Iedereen kan een tekst laten schrijven over zijn of haar bedrijf. Het is een professionele video met kwalitatieve beelden die écht laat zien hoe goed jij bent in wat je doet.
Tot slot is het bewezen dat het toevoegen van video’s aan jouw website, jouw e-mails en jouw sociale media het aantal conversies verhoogt. Het houdt de aandacht van de kijker langer vast dan een tekst en hierdoor leren bezoekers van jouw website, e-mail of sociale media account jouw bedrijf beter kennen. En dus is de kans groter dat ze met jou in zee gaan!
Visuele storytelling in B2B-videomarketing
Videomarketing maakt gebruik van visuele storytelling. Dat betekent dat er door middel van video een verhaal wordt verteld aan de kijker. Dit hoeft niet letterlijk, met een stem die een narratief vertelt: het kan ook impliciet, door beelden te laten zien die een verhaal vormen.
Storytelling kan ook door middel van een tekst, maar door een video te maken en visuele elementen toe te voegen, zoals filmische beelden of juist grafieken, vertel je jouw verhaal op een boeiende en meeslepende manier. Jouw verhaal blijft zo hangen bij de kijker, die nieuwsgierig wordt naar meer informatie over jouw bedrijf.
Welk verhaal vertel je dan? Dit kan het ontstaan van jouw bedrijf zijn, maar je kan er ook voor kiezen om te laten zien waarom jouw product of dienst onmisbaar is voor andere bedrijven. Laat zien welk probleem je oplost of hoe jij iets toevoegt aan het bestaan van een andere business. Aan het einde van de video moet de kijker helemaal overtuigd zijn van jouw expertise.
Tips voor effectieve B2B-marketingvideo’s
Wanneer je gebruik maakt van B2B-marketingvideo’s wil je natuurlijk wel dat deze effectief zijn. Anders zou het zonde zijn van al het werk dat in de video gestoken wordt. Daarom is het belangrijk dat je de volgende zaken in gedachte houdt.
💡 Tip 1: Bepaal je doelgroep
Bedenk goed wie je wil aanspreken met jouw video. Wanneer je zomaar een video gaat maken, bestaat het risico dat je er niemand echt mee aanspreekt. Bepaal daarom specifiek wie jouw doelgroep is. Zijn dit bedrijven met een klantenservice? Bedrijven die werkzaam zijn in de financiële sector of in de IT? Zijn dit vooral jonge mensen of juist ouderen? Zijn het mannen of vrouwen? Waar liggen hun prioriteiten, waar geven zij om?
Wanneer dit duidelijk is, ga je een stap verder. Hoe spreek je jouw doelgroep het beste aan? Wat maakt impact op hen? Het taalgebruik en de voorbeelden die je in jouw video laat terugkomen, pas je hierop aan. Je spreekt jonge starters op de markt immers heel anders aan dan oudere generaties.
💡 Tip 2: Vertel een verhaal
Storytelling is echt een belangrijk element in videomarketing. Hier hebben we het al eerder over gehad. Bepaal eerst welk verhaal je wil vertellen met jouw video. Los je een probleem op voor jouw doelgroep? Dan is dit een goed uitgangspunt voor een video. Laat zien wie de hoofdpersoon van de video is en met welk probleem hij rondloopt. Laat daarna zien welke oplossing jij hiervoor biedt én hoe het leven van de hoofdpersoon is na jouw interventie.
Zorg ervoor dat je inspeelt op de emoties van de kijker. Neem de kijker echt mee in het verhaal. Een video hoeft geen saaie demonstratie of cliché reclamespotje te zijn. Welke emoties en frustraties komen er kijken bij het probleem van de hoofdpersoon? En welke emoties voelt hij nadat het probleem is opgelost? Laat dit zien!
💡 Tip 3: Zet een duidelijke call-to-action neer
Tot slot is het belangrijk dat je de video goed afsluit. Wat wil je dat de kijker doet na het bekijken van jouw video? Waarschijnlijk wil je dat diegene contact met jou opneemt of een kennismaking boekt. Met deze boodschap, een call-to-action, sluit je de video dan ook af.
Vertel de kijker niet alleen wat ze moeten doen, maar ook hoe ze dat kunnen doen. Maak het de kijker zo gemakkelijk mogelijk. Zet bijvoorbeeld een QR-code aan het einde van jouw video, die linkt naar het contactformulier. Of plaats een link of knop naar het contactformulier onder de video op de website, in de e-mail of in de sociale media post.
Videomarketing strategieën voor groei van jouw B2B-bedrijf
Er zijn verschillende strategieën van videomarketing waar je gebruik van kan maken. Maak bijvoorbeeld niet alleen overtuigende video’s, maar ook praktische video’s. Neem tutorials en educatieve video’s op voor bestaande klanten. Jij zet jezelf dan neer als expert binnen je branche en zij zijn meteen geholpen als ze een vraag hebben over jouw aanbod.
Het is ook een goed idee om reviews van tevreden klanten op beeld te zetten en die in te zetten in jouw videomarketing. Jij zegt misschien zelf dat je de beste bent in jouw vakgebied, maar het is voor een potentiële klant veel waardevoller om dit te horen van andere klanten. Een video met getuigenissen van tevreden klanten verhoogt jouw geloofwaardigheid en het moedigt anderen aan om ook voor jou te kiezen.
Tot slot is het belangrijk om jouw video’s te optimaliseren voor de zoekmachines. Zet je jouw video’s op je website of sociale media, zorg er dan voor dat je er alles aan gedaan hebt om vindbaar te zijn. Doe voor het maken van de video een zoekwoordenonderzoek en pas deze zoekwoorden toe. Dit doe je door die woorden in de titel en het bijschrift te zetten. Maak ook gebruik van (hash)tags om nog beter vindbaar te zijn.
Meten van succes in B2B-videomarketing
Vergeet niet om te meten hoe succesvol jouw video’s zijn! Dit doe je bijvoorbeeld door het analyseren van de statistieken. Bekijk hoe vaak jouw video’s zijn weergegeven in de zoekresultaten en hoe vaak ze bekeken zijn. Merk je dat jouw video’s helemaal niet vaak worden bekeken? Dan moet je de vindbaarheid verbeteren en ervoor zorgen dat de video vaker tevoorschijn komt wanneer een potentiële klant zoekt op een relevante term.
Wordt de video wel vaak bekeken, maar blijven de conversies vervolgens uit? Ook dan is het tijd om de handen uit de mouwen te steken. Verbeter je call-to-action of maak het nóg aantrekkelijker voor de kijker om actie te ondernemen. Kijk bovendien ook naar de reacties die je op de video krijgt. Is de feedback positief of willen kijkers meer weten? Is alle informatie duidelijk of hebben kijkers nog vragen na het kijken van de video? Neem dit allemaal mee om jouw videomarketingstrategie te verbeteren!
Conclusie
Er komt dus nogal wat kijken bij videomarketing voor B2B-bedrijven. De video’s moeten een verhaal uitbeelden, die inspeelt op de emoties van de kijker. Het moet laten zien waarom juist jij de oplossing gaat zijn voor een bestaand probleem.
De video moet de juiste doelgroep aanspreken en moet aan het einde precies vertellen wat de volgende stap is voor de kijker. De video moet zichtbaar zijn en goed presteren. Het is niet alleen belangrijk dat de video vaak bekeken wordt, maar ook dat er daardoor conversies tot stand komen en dat de reacties positief zijn.
Wil je dit goed en professioneel aanpakken? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag verder!
Meer informatie?
Bekijk hier onze diensten, waar we je vertellen hoe wij je bedrijf verder helpen met het aanspreken van je doelgroep. Een plan op maat? Neem vrijblijvend contact op.