Skip to main content

Hoe maak je een creatieve video voor je bedrijf? - DBBL Media

creatieve video voor je bedrijf_1

Een creatieve video maakt meer impact en zorgt ervoor dat jij met je bedrijf echt het onderscheid maakt.

Daarom is het belangrijk om met een video vanaf het eerste moment de aandacht te pakken en te zorgen dat de kijkers het beeld niet meer loslaten. Er zijn natuurlijk verschillende manieren om een creatieve video voor je bedrijf te maken. Zo kan je de beste optie eruit lichten die aansluit bij het doel van je video en je doelgroep rechtstreeks aanspreekt.

Wat maakt een video creatief?

Een video is creatief te maken door medewerkers van je bedrijf een glansrol in een filmpje te geven. Je kan ook animatie inzetten als manier om een creatieve video te maken. 

Het is wel altijd belangrijk om je op het einddoel van de video te focussen en niet een overload aan doelen erin te verwerken. Dan versplintert de aandacht namelijk en blijft er bij de kijker weinig hangen. 

Wij laten je graag een aantal voorbeelden zien van eerder gemaakte creatieve video’s. Zit er een creatief idee voor jouw bedrijf bij?

Team inzetten

Het inzetten van medewerkers in een video is een creatieve insteek om je eigen bedrijf op een persoonlijke manier onder de aandacht te brengen. Ben je voor je bedrijf op zoek naar nieuw personeel? Geef met een creatieve wervingsvideo je doelgroep een kijkje in de keuken en laat medewerkers van je team aan het woord. Je kan er zelfs een videoserie van maken, waarin verschillende functies tot leven komen. 

De kracht van deze creatieve aanpak is dat kijkers zich sneller herkennen in de persoon en daardoor interesse krijgen om bij je bedrijf te werken. De inzet van je team is ook toe te passen om een creatieve bedrijfsvideo te maken. Het is namelijk een perfecte manier om op persoonlijke wijze kijkers met je bedrijfscultuur kennis te laten maken. 

Mensen zijn sneller geneigd om een video te bekijken, waarin andere mensen te zien zijn. Dit maakt de beleving van het kijker persoonlijker. Zit je wel eens op een terrasje? Dan kijk je automatisch vaker naar passanten dan naar een object. Dit trekt sneller de aandacht en zo werkt het ook in een video.

Je kan je team ook inzetten om te laten zien hoe de functie en werkzaamheden binnen het bedrijf er uit zien. Zo krijgt de kijker een goed beeld van werkzaamheden in uitvoering. Dit kan je inzetten om nieuw personeel te werven, maar ook om je vloer als product te verkopen. 

Animatie inzetten

Een andere manier om een creatieve video te maken, is door voor animatie te kiezen. Een animatievideo is onder meer ideaal als je een explainer video wilt maken. Zo heb je de mogelijkheid om dat wat complex is op een simpele manier uit te leggen. 

De kracht van beeld staat hierin centraal en is te combineren met een eenvoudige voice-over uitleg. Beide aspecten versterken elkaar. Een animatievideo is onder meer te gebruiken om een dienst of product uit te leggen. Dit met als doel dat de doelgroep je boodschap goed begrijpt. 

De animatie maakt het gewoon gemakkelijker om moeilijke onderwerpen simpel uit te leggen. Het voordeel van animatie is bovendien dat de stijl en kleuren zijn af te stemmen op het onderwerp en de doelgroep. Er is wat dat betreft 100% maatwerk mogelijk.

Er zijn verder organisatorisch minder eisen, want een animatievideo is volledig virtueel en komt tot stand in een studio. Er zijn wat dat betreft geen filmlocaties nodig en je bent niet afhankelijk van weersomstandigheden.

Kill your darlings

Ja, kill your darlings. Hoe je dat doet? Door niet tien verschillende doelen aan je video te koppelen, maar je te focussen op één centraal einddoel. Je wilt vaak al snel te veel als je een video maakt, maar to much is echt te veel. Dan schiet je gewoon het doel voorbij en dat is nu net niet de bedoeling. 

Door het einddoel zonder afleiding centraal te stellen, begin je met de beste basis om een creatieve video te maken. Wil je uitleg geven over een dienst of product? Houd dat doel voor ogen en besteed dan geen aandacht aan het werven van personeel. Het is beter om voor elk doel apart een creatieve video te maken.

Voorbeelden van creatieve video’s maken

Wij hebben veel ervaring met het maken van creatieve video’s voor uiteenlopende doelen. Natuurlijk zeggen beelden hier ook meer dan alleen onze woorden. Daarom hebben wij een aantal voorbeelden uit de praktijk die je kan bekijken. 

Je ziet dat de insteek steeds anders is net als het doel dat aan de creatieve video is gekoppeld. Bijvoorbeeld het promoten van een product met een productvideo net als een reclamevideo ter promotie van een toeristische activiteit.

De duur van de video is steeds anders en is ook afhankelijk van het doel. In een video met teaminzet waarin medewerkers aan het woord komen, is er meer diepgang, zodat de lengte van het filmpje toeneemt.

Zo creëer je een creatieve video voor je bedrijf

Het maken van een creatieve video voor je bedrijf begint met het bepalen van het doel. Dat is het doel waar de focus op ligt. Aan de hand hiervan kom je tot de keuze waarop je de video vorm wilt geven. Bijvoorbeeld met een explainer video, wervingsvideo, bedrijfsvideo of promotievideo van je dienst of product. 

Daarna kan je de keuze maken wat voor soort video het wordt, zoals een animatievideo of een video, waarin je jouw team bijvoorbeeld als ambassadeur voor je bedrijf inzet. 

  • Focus op 1 doel: promotie, werving, bedrijfscultuur
  • Soort video bepalen
  • Je eigen team inzetten
  • Animatie gebruiken

Conclusie

Het is belangrijk om de gewenste beleving bij de kijker over te brengen met een creatieve video.

Dit zorgt ervoor dat je de doelgroep echt raakt en aanspreekt met natuurlijk als ultieme doel dat de kijker bijvoorbeeld solliciteert, een product aanschaft of een dienst afneemt.

Wil jij nu een creatieve video voor je bedrijf laten maken? Die op een professionele manier tot stand komt en waarmee jouw bedrijf het onderscheid maakt? Dit is de specialiteit van DBBL Media. Neem gerust contact op voor meer informatie.

Robbert Krol
Creative Director

Meer informatie?

Bekijk hier onze diensten, waar we je vertellen hoe wij je bedrijf verder helpen met het aanspreken van je doelgroep. Een plan op maat? Neem vrijblijvend contact op.

Plan kennismaking

DBBL Media | Content Creator

Hoe kunnen wij je helpen? ✨
Hoi! Hoe kan ik je verder helpen? ✨
Groetjes Bas!