Het effect van wekelijks posten op social media als bedrijf
Tegenwoordig is iedereen te vinden op social media. Niet alleen met een persoonlijk account, om leuke kiekjes te delen met vrienden en familie, maar ook met een professioneel account. Maar waarom?
Social media is namelijk dé manier om nieuwe klanten aan te trekken voor jouw bedrijf. Maar welke social media platforms werken nu het beste? En wat moet je daar eigenlijk op posten? En vooral: hoe vaak?
In dit artikel vertellen we alles wat jij moet weten over het beheren van een professioneel social media account voor jouw bedrijf en kijken naar het effect van wekelijks posten op social media als bedrijf.
Waarom social media als bedrijf?
Social media is helemaal hot and happening. Van jongeren met hun eerste mobiele telefoon tot ouderen die bij de tijd proberen te blijven: iedereen heeft wel een account op één van de platforms. En juist daarom is het als bedrijf belangrijk om op social media actief te zijn. Het is de ideale manier om potentiële klanten van alle leeftijden te bereiken en om specifiek jouw doelgroep aan te spreken.
Bovendien biedt social media je veel kansen. In tegenstelling tot ouderwetse reclames op de televisie gaat het op social media niet alleen om het product of de dienst die je aanbiedt. Nee, online laat je veel meer zien van jezelf. Het gaat niet alleen om je aanbod, maar ook om wie je bent als bedrijf en zelfs als persoon.
Laat zien hoe de werksfeer is en wat voor processen er gaande zijn achter de schermen. Hoe meer een volger het gevoel krijgt jou echt te kennen, hoe groter de kans is dat hij of zij klant van jou wordt.
Hoe vaak posten op social media als bedrijf?
Er zijn ontzettend veel verschillende social media platforms waar je als bedrijf een account kan aanmaken. Welke je precies kiest en wat voor content je daarop plaatst, hangt helemaal af van het platform, je doel én van jouw bedrijf.
Op TikTok zie je vooral een jonge doelgroep en grappige, korte filmpjes. Facebook is meer bedoeld voor bedrijven die een oudere doelgroep hebben. Maar hoe vaak moet je nu van je laten horen als bedrijf op social media? Dat leggen wij hieronder uit!
Instagram voor bedrijven
Instagram is op dit moment een van de grootste social media platforms ter wereld. Miljoenen mensen gebruiken de app dagelijks actief. Je hebt er dus zeker baat bij om je als bedrijf aan te melden op Instagram.
Wil je succes boeken? Dan is het belangrijk dat je consistent een post plaatst. Wij raden je aan om iedere drie dagen een post of reel te plaatsen. Dit kan over je aanbod gaan, maar ook over je bedrijf, een veelgestelde vraag of een tip.
Zorg ervoor dat je doelgroep door middel van jouw post kennismaakt met jouw bedrijf. Stimuleer interactie door aan het einde van de beschrijving een vraag te stellen aan je volgers. Hoe meer interactie met jouw post, hoe vaker Instagram deze laat zien aan anderen. En zo genereer je dus meer naamsbekendheid.
LinkedIn voor bedrijven
LinkedIn staat bekend als het meest zakelijke platform onder de social media kanalen. Het wordt veel gebruikt om nieuwe banen te zoeken en om mensen uit je netwerk op de hoogte te brengen van ontwikkelingen in je carrière.
LinkedIn is dus ook niet een geschikt platform om uitgebreid reclame te maken voor jouw product of dienst. Kies er in plaats daarvan voor om zakelijke content te maken. Vertel iets over de normen en waarden van het bedrijf, schrijf over een grappige anekdote op de werkvloer of nodig lezers uit om te solliciteren op een openstaande functie. Er zijn genoeg ideeën te bedenken voor content op LinkedIn. Probeer, net als op Instagram, iedere drie dagen een nieuw bericht te plaatsen.
Facebook voor bedrijven
Facebook was lange tijd het grootste social media platform ter wereld. Hoewel het gebruik van Facebook de laatste jaren afneemt, heeft het kanaal nog wel een belangrijk voordeel voor bedrijven: je vindt er mensen van alle leeftijden.
Waar Facebook eerst een plek was voor tieners en adolescenten om op de hoogte te blijven van het doen en laten van hun vrienden, maakten later de oudere generaties ook accounts aan. Tot op de dag van vandaag is Facebook een geschikt platform om je als bedrijf te laten zien. Zorg ervoor dat je elke drie dagen een bericht plaatst. Je doel is hier om de naamsbekendheid te verhogen en om meer loyale fans te creëren.
TikTok voor bedrijven
Houd je wel van een grapje en bestaat je doelgroep vooral uit jongeren en jongvolwassenen, dan is een TikTok account voor jouw bedrijf een heel goed idee.
De sleutel tot succes op TikTok is het maken van korte maar grappige filmpjes. Geef een kijkje achter de schermen bij jouw bedrijf, speel een grappige situatie na of doe mee aan een trend. Dit laatste verhoogt je kansen om een virale video te maken, wat betekent dat jouw filmpje door ontzettend veel mensen bekeken wordt.
Wil je nu wekelijks de nieuwste TikTok trends naar je toegestuurd krijgen? Ga dan snel naar de TikTok trends van deze week!
TikTok is hét platform om jouw bedrijf meer naamsbekendheid, want je video’s worden getoond aan zowel volgers als niet-volgers. En op TikTok geldt: hoe vaker je content post, hoe beter!
YouTube voor bedrijven
Tot slot is er YouTube, een platform dat al jaren meedraait en onveranderd populair blijft. Dit heeft het platform vooral te danken aan het feit dat YouTube het go-to platform is voor langere video’s.
En dat maakt het natuurlijk ook bij uitstek geschikt voor het maken van video’s voor jouw bedrijf. Op YouTube informeer je jouw (potentiële) klanten over jouw product of dienst; beantwoord je veelgestelde vragen; laat je zien hoe het er achter de schermen aan toe gaat; of laat je klanten aan het woord die positieve woorden zeggen over jouw bedrijf. Eén video per week is hier genoeg.
Social media als bedrijf uitbesteden?
Heb je zelf geen tijd of zin om de social media account voor jouw bedrijf bij te houden? Kies er dan voor om dit te laten uitbesteden!
Er zijn tegenwoordig genoeg specialisten die het opzetten van het account, het maken van content en het beheren van de pagina graag van je over willen nemen. Geef je het graag uit handen, neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.
Meer informatie?
Bekijk hier onze diensten, waar we je vertellen hoe wij je bedrijf verder helpen met het aanspreken van je doelgroep. Een plan op maat? Neem vrijblijvend contact op.