Hoelang loopt het proces van een videoproductie? - DBBL Media
Het produceren van een video bestaat uit verschillende fasen die allemaal tijd kosten. De doorlooptijd van een videoproductie verschilt natuurlijk per project en van de totale omvang.
Uiteraard is het mogelijk om rekening te houden met je wensen, bijvoorbeeld als je een korte deadline hebt en als onze planning dit toelaat. Kwaliteit gaat bij ons namelijk boven alles. Laat je door ons een video produceren dan is het uiteraard mogelijk om een indicatie te geven van de videproductie doorlooptijd.
Wij geven je nu alvast graag inzicht in de verschillende onderdelen van het proces van een videoproductie. Alle fasen komen daarbij aan bod van pre-productie tot het delen van de video op het gewenste platform.
Proces van een videoproductie fasen
Het proces van een videoproductie bestaat uit verschillende fasen: pre-productie, productie, post-productie, feedback en distributie. De pre-productiefase omvat concepten, doelstellingen, planning en budget. In de productiefase wordt er gefilmd, in de post-productiefase wordt er gemonteerd en bewerkt. Feedbackfase volgt en uiteindelijk wordt de video gedeeld met het publiek in de distributiefase. Het vereist teamwork, planning en vaardigheden om een succesvolle video te maken en te delen met de wereld.
Pre-productie
De pre-productie is een fase die betrekking heeft op de voorbereiding om de productie vervolgens op de draaidag perfect uit te voeren. Dit is de fase, waarin wij de strategie uitwerken vanuit het doel van de videoproductie.
De basis hiervoor ligt bij een strategische brainstormsessie, waar een concept uit voortkomt. Wat is bijvoorbeeld de boodschap die je wilt overbrengen en welke doelgroep wil je daarmee bereiken? Een bedrijfsvideo heeft wat dat betreft een andere insteek dan bijvoorbeeld een wervingsvideo.
Een andere stap binnen de pre-productie is het maken van scripts. Tijdens deze fase in het proces van videoproductie krijgt het idee en de strategie wat dat betreft concreet vorm. Alle karakters en elementen worden daarbij uitgewerkt. Dit vertaalt zich vervolgens naar het bepalen van welke middelen er nodig zijn om de videoproductie invulling te geven.
Wij houden bij de scripts al rekening met optimalisatie voor social media. Dit is belangrijk, omdat de spanningsboog van kijkers op social media erg kort is. Het is tenslotte de bedoeling dat je videoproductie uitgekeken wordt om jouw boodschap over te dragen en de kijker tot actie aan te zetten.
Het vervolg op de scripts is het samenstellen van een draaiboek voor de opnamedag in combinatie met een zorgvuldige planning. De planning voor de productie is een voorbereidende stap en maakt nog onderdeel uit van de pre-productie. Er is voor de videoproductie een locatie nodig om te gaan filmen of misschien zijn er zelfs meerdere locaties nodig. De locaties vormen de basis om de verschillende scenes op te nemen. Locatie scouting behoort dan ook tot de fase van pre-productie. Nu is de planning verder vast te stellen met het bepalen van de dag voor de videoproductie, zoals een datum vastleggen en het informeren van alle betrokkenen.
- Strategie
- Scripts
- Draaiboek
- Planning
- Locatie scouting
Productie
De draaidag is de tweede stap voor het maken van een videoproductie en is de dag waarop wij gaan filmen. Het draaiboek staat klaar en alle deelnemers kennen het script dat vooraf is toegezonden. Iedereen is op de afgesproken tijd op locatie aanwezig en alles staat klaar om met het filmen van de videoproductie van start te gaan. Hoelang een draaidag duurt, varieert van een halve dag tot een hele dag en is afhankelijk van de omvang van de videoproductie. Bekijk ook deze belangrijke tips voor het voorbereiden van een draaidag.
Post-productie
Zit de opnamedag erop dan gaan wij voor jou aan de slag met de volgende stap, namelijk met de post-productie. Dit onderdeel van het proces van productievideo heeft betrekking op de montage en nabewerking. Het doel is uiteraard om een videoproductie neer te zetten die bij jou past en het doel ervan onderschrijft. De video is overigens met de post-productie nog niet definitief, want je krijgt de gelegenheid om feedback te geven. Je kan de videoproductie bekijken en je opmerkingen erover aan ons laten weten.
Feedback rondes
Het geven van feedback is een gebruikelijke manier om tot een videoproductie te komen, waar jij tevreden over bent. Om het proces van videoproductie niet onnodig langer te maken, is het ideaal als je op een effectieve manier feedback geeft. Dit kan door alle feedback van de betrokkenen te verzamelen en in een keer aan ons aan te leveren. Op deze manier komt er geen versnipperde feedback binnen of meningen die van elkaar afwijken.
Een andere manier om het feedback proces te versnellen, is door met tijdcodes te werken en screenshots mee te sturen. Daarbij raden wij je eveneens aan om heel concreet te zijn en dus bijvoorbeeld niet alleen te vermelden dat je een bepaalde kleur niet mooi vindt. Dan weten wij namelijk nog niet welke kleur je wel mooi vindt. Dit is op te lossen door specifiek aan te geven een bepaalde kleur aan te passen naar de gewenste kleur met kleurnummer. Bekijk de uitgebreide tips over het geven van feedback op video, zodat je precies weet hoe je dat het beste kan doen.
Wij gaan met je feedback aan de slag om daarmee tot een eindresultaat te komen. Het verwerken van feedback kost uiteraard tijd. Dit heeft dan ook voor een klein deel invloed op de totale duur van het proces van videoproductie.
Distributie
Ben je helemaal tevreden met de videoproductie? Dan is het tijd om over te gaan tot het delen van de video. Bij het bedenken van de strategie is er al rekening gehouden met social media, maar er zijn daarin allerlei platforms te onderscheiden. Je kan de video bijvoorbeeld delen op LinkedIn, maar ook op Instagram, TikTok, Facebook of YouTube. Heb je een bedrijfsvideo of wervingsvideo dan plaats je deze uiteraard ook op je eigen website.
Bij het delen en plaatsen van content op social media speelt het tijdstip ook nog een belangrijke rol. Waarom? Omdat er onderzoeken zijn geweest dat gebruikers van social media op bepaalde tijden meer actief zijn dan op andere tijden. Plaats je laat in de avond om 23:30 uur een video op Instagram dan wordt deze minder snel bekeken dan wanneer je het filmpje rond lunchtijd lanceert of rond 19:00 uur.
Overigens verschillen de beste tijden om een video te plaatsen op social media per platform. Naast het tijdstip speelt de dag van de week hier ook nog een rol in. Sproutsocial heeft bijvoorbeeld onderzocht dat woensdag de beste dag is om een post op Instagram te plaatsen en dat zondag de slechtste dag is.
Influencer Marketing Hub heeft aan de hand van 100.000 posts op Tiktok onderzocht wat de beste dag en het beste tijdstip is om content te delen. Plaats je de video op donderdag om 12:00 uur dan is dat een perfect moment om verzekerd te zijn van de hoogste betrokkenheid.
Deze laatste stap in het hele proces is belangrijk om via de distributie tot een optimaal bereik en effect te komen. Daarom zorgen wij er ook voor uit de originele content korte clips, quotes en afbeeldingen te halen, zodat je deze breed kan inzetten.
Je kan voor de distributie overigens een professionele partij inschakelen om tot het beste resultaat te komen. Wij werken daarin samen met een partner die video kan plaatsen op social media, maar ook om content te optimaliseren en te beheren. Op deze manier kan je van videoproductie tot distributie alles uitbesteden en overdragen in betrouwbare handen.
Videoproductie laten maken door DBBL Media?
Wil jij graag profiteren van alle voordelen van het professioneel laten maken van een videoproductie? Je bent bij ons verzekerd van een efficiënt aanpak op het gebied van strategie, productie en distributie. Bekijk de video hieronder of neem direct vrijblijvend contact op met DBBL Media.
Meer informatie?
Bekijk hier onze diensten, waar we je vertellen hoe wij je bedrijf verder helpen met het aanspreken van je doelgroep. Een plan op maat? Neem vrijblijvend contact op.