Als bedrijf op TikTok in 2024? Voordelen en nadelen
Moet je als bedrijf op TikTok aanwezig zijn in 2024? Er zijn vele voordelen aan het gebruiken van dit social media platform voor jouw bedrijf. Wat de voordelen van TikTok zijn, ontdek je hier! En vergeet de nadelen ook niet: zo kom jij erachter of er voor jouw bedrijf op TikTok kansen liggen.
Waarom TikTok als marketingtool voor je bedrijf?
TikTok biedt als marketingtool voor je bedrijf een uitstekend platform om je product of dienst te promoten. Daarnaast staat dit social media kanaal bekend als plek waar je een voedingsbodem vindt voor betrokkenheid en loyaliteit. Je kan als bedrijf een sterke band opbouwen met je volgers wanneer je al bedrijf op TikTok zit. Uiteraard biedt het ook de kans voor meer naamsbekendheid als je zichtbaar aanwezig bent.
- Promotie van producten
- Promotie van diensten
- Band met volgers opbouwen
- Betrokkenheid creëren
- Loyaliteit vergroten
- Naamsbekendheid vergroten
✅ Voordelen TikTok voor bedrijven
De voordelen van TikTok voor bedrijven zijn enorm en variëren van een gigantisch bereik tot customer servicetool.
✅ Gigantisch bereik
Er zijn op TikTok meer dan 500 miljoen actieve gebruikers die het social media platform regelmatig bezoeken. Ben je met je bedrijf alleen op Nederlandse klanten gericht? Dan heb je toegang tot het brein van ongeveer 3 miljoen actieve gebruikers!
✅ Gratis en laagdrempelig
Het social media kanaal voorziet in een gratis platform dat gebruiksvriendelijk en laagdrempelig is voor bedrijven om ermee te beginnen.
✅ Viral potentie
De viral potentie is enorm, waarbij de video’s zich als een olievlek uitspreiden of als een sneeuwbal steeds groter worden, en wie wilt dat nu niet?
✅ Inzicht in statistieken
Een ander voordeel van TikTok voor bedrijven is dat je inzicht hebt in de statistieken. Deze geven je belangrijke informatie over hoeveel mensen je video bekijken. Ook krijg je inzicht in hoelang de mensen naar je video kijken. De statistieken zijn belangrijk, omdat je daarmee vaststelt hoe succesvol je marketingcampagne is.
✅ Doelgroep target
Jongeren in de leeftijd van 18 tot 24 jaar (bijna 40%) zijn de grootste groep die gebruikmaken van het video platform. Als dit je doelgroep is dan is het aan te raden om als bedrijf op TikTok te gaan. De app is eveneens populair in de leeftijdsgroep van 13 tot 17 jaar (ruim 27%) en in de leeftijdsklasse van 25 tot 34 jaar (ruim 25%). Overigens wordt de app ook steeds meer door ouderen gebruikt. Dus laat deze kans niet onbenut.
✅ Creativiteit toepassen
TikTok is bij uitstek een platform waar je als bedrijf de mogelijkheid hebt om op een creatieve manier je doelgroep te bereiken. Dit doe je voor unieke video’s te maken die interessant zijn voor je doelgroep.
✅ Hoge betrokkenheid
Bij het optimaal gebruikmaken van TikTok als marketingtool heb je als bedrijf het voordeel een hoge betrokkenheid bij je product of dienst te creëren. Dit is marketingtechnisch gezien natuurlijk perfect, want hierdoor zijn de kijkers ook eerder geneigd om een call to action op te volgen.
✅ Customer service tool
Het is als bedrijf belangrijk om je klanten een goede service te bieden. Daar is TikTok eveneens voor in te zetten door het platform als effectieve customer servicetool te gebruiken. Je hebt de mogelijkheid om rechtstreeks met je klanten te communiceren en bijvoorbeeld problemen of klachten op te lossen.
❌ Nadelen TikTok voor bedrijven
Het is wel zo eerlijk om ook aandacht te besteden aan de nadelen nu de lijst met voordelen zo enorm groot is. Door de voordelen en nadelen tegen elkaar af te wegen, ontdek jij of TikTok voor jouw bedrijf geschikt is om als marketinginstrument in te zetten.
❌ Trendgevoelig platform
Een nadeel waar ieder bedrijf dat actief is op TikTok mee te maken krijgt, is dat het een trendgevoelig platform is. Het social media kanaal kent vanaf het begin een enorme groei en het kan lastig zijn om alle veranderingen en TikTok trends bij te houden.
❌ Veel competitie
Een ander nadeel is dat de hoeveelheid video’s enorm is. Dit maakt het lastig om als bedrijf met je video op te vallen tussen de massa.
❌ Tijd
Je hebt als bedrijf doorgaans niet van de ene op de andere dag succes op TikTok. Het kost dus tijd om op het platform te groeien en volgers aan je te binden.
Hoe vaak moet je posten als bedrijf op TikTok?
Het korte antwoord? Meerdere keren per week posten op TikTok. Zo laat je aan je volgers én niet-volgers zien dat je serieus met het platform bezig bent en regelmatig van je laat horen. Daardoor wordt het ook interessant om jouw profiel in de gaten te houden. Want waarom zou je iemand willen volgen die slechts een keer per maand een filmpje plaatst?
Te veel posten op TikTok kan eigenlijk niet, vooral niet wanneer je net begint. Veel accounts zijn groot geworden door in het begin zelfs meerdere keren per dag een video te plaatsen. Dit kost veel tijd en energie. Het is dan ook zeker niet een vereiste om groot te worden. Maar wel geldt: hoe meer er van jou te zien is, hoe interessanter je bent om te volgen. En de kans om viraal te gaan is natuurlijk ook een stuk groter!
Houd er daarbij wel rekening mee dat de video’s kwalitatief goed moeten zijn. Je kan drie keer per dag posten, maar als je video’s saai zijn of niet goed de aandacht trekken van de kijkers, zie je weinig resultaat. Maak je video’s grappig, zorg ervoor dat je de aandacht van de kijker in de eerste seconde al grijpt en houd de video lekker kort. Deze filmpjes presteren vaak het beste.
📅 Maak een content planning
Een goede manier om het TikTok account van jouw bedrijf te laten groeien, is door een content planning te maken. Besluit eerst hoe vaak je wil posten – bijvoorbeeld een keer per dag of vijf keer per week – en maak een schema. Ga daarna brainstormen over de filmpjes die je gaat plaatsen. Zorg ervoor dat jouw product en/of dienst en bedrijf goed in beeld komen, maar maak er geen saaie reclame van. Product placement in een grappige scène of een beetje zelfspot doet wonderen op TikTok.
Daarna is het tijd om de video’s te maken. Zorg ervoor dat je een hele lijst aan uitvoerbare ideeën hebt en dat je een middag vrijmaakt om een hele rits video’s te filmen. Het opnemen van één TikTok hoeft namelijk echt niet lang te duren. Door een voorraadje aan filmpjes aan te maken, kan je weer even vooruit en is de drempel naar het daadwerkelijk posten erg laag.
Met een content planning garandeer je dat je consistent blijft plaatsen op je account. Je kan precies zien wanneer er weer een TikTok geplaatst moet worden. Houd in de planning ook bij of de TikTok al is opgenomen of niet. Zo voorkom je dat je er op het laatste moment achter komt dat je geen video’s meer hebt om te plaatsen.
💡 TikTok voor bedrijven tips
Wil je als bedrijf de stap maken en op TikTok gaan? Het is dan wel belangrijk om direct goed van start te gaan om met je bedrijf het onderscheid te maken. Daarom volgen hier drie tips die goed van pas komen als je TikTok als marketingtool voor je bedrijf wilt gebruiken.
Tip 1: Wees creatief!
Wil je opvallen met een video van je bedrijf? Dan is het extra belangrijk om creatief te zijn. Ga uit van het unieke karakter van je product of merk en maak daarbij gebruik van creatieve beelden. Daarmee trek je de aandacht van de kijker en houd je deze aandacht ook vast. Breng de inhoud van de video tot leven door de kijker erbij te betrekken. Daarbij is het van belang dat je authentiek bent en dat de content aansluit bij je bedrijfsidentiteit.
Tip 2: Kort en krachtige content wint!
TikTok is een platform dat bekend staat om de korte video’s en daar doe je een schepje bovenop door korte en krachtige content te gebruiken. Kijkers bepalen in de eerste seconde of je video interessant genoeg is om te bekijken. Dit betekent dat je video direct de aandacht moet trekken.
Korte en krachtige content vormt dus de basis voor het succes van je bedrijf op TikTok. Daarom is het aan te raden om de eerste paar seconden te gebruiken om je boodschap de wereld in te slingeren. Dit is namelijk het bepalende moment voor een kijker om af te haken of met belangstelling de rest van je video te bekijken.
Tip 3: Maak gebruik van TikTok trends!
Wil je opvallen met je video op TikTok? Dan is het aan te raden om de laatste TikTok trends te volgen. Dit is gemakkelijk, omdat wij voor jou de TikTok trends van deze week bijhouden! Door op trends in te spelen, ga je mee met de hype en met een originele video heb je zelf de kans om viral te gaan.
Ook is het mogelijk om van trending muziektracks gebruik te maken. Wil je een groter bereik creëren met trends dan is het eveneens handig om van trending hashtags gebruik te maken.
Conclusie
De voordelen om TikTok als marketingtool voor je bedrijf in te zetten, wegen veel zwaarder dan de nadelen. Het is daarom ook zonde om dit platform ongebruikt te laten, want daarmee loop je kansen mis.
Wil je met je bedrijf succesvol zijn op TikTok? Het is dan wel belangrijk om professioneel aan de slag te gaan met het maken van TikTok video’s. Hier helpen wij je graag bij, want het maken van video’s en toepassen van videomarketing is onze specialiteit. 😉
Neem contact op voor meer informatie of plan direct een afspraak met ons in. Dan tillen wij jouw bedrijf tot een hoger niveau met TikTok video’s!
Meer informatie?
Bekijk hier onze diensten, waar we je vertellen hoe wij je bedrijf verder helpen met het aanspreken van je doelgroep. Een plan op maat? Neem vrijblijvend contact op.