Effectief je product verkopen op TikTok in 5 stappen
Wil je jouw product verkopen? Dan moet je tegenwoordig op TikTok zijn.
Dit kanaal is veruit het meest populair van alle sociale media. Bovendien is het helemaal niet ingewikkeld om je als bedrijf op TikTok te laten zien. Kan jij hier wel wat hulp bij gebruiken? Lees dan in dit blogartikel hoe je in 5 stappen jouw product verkoopt op TikTok.
Waarom je product verkopen op TikTok?
Onderzoek laat zien dat TikTok dit jaar veruit het meeste stijgt in het aantal Nederlandse gebruikers. Waar we in Nederland massaal weggaan van Facebook en Twitter, telt TikTok alleen maar meer en meer accounts. Wel 4 miljoen Nederlanders zitten op TikTok in 2023! En dit getal lijkt alleen nog maar te groeien. Dit is dus de perfecte plek om je bedrijf en je product te laten zien aan zo veel mogelijk mensen.
Bovendien is TikTok een laagdrempelig platform. Er zijn geen ingewikkelde advertenties of lange bedrijfsvideo’s nodig om jouw bedrijf en product op de markt te zetten. Is het dan echt zo simpel? Nee, dat ook weer niet. Je moet wel weten wat je doet. Maar wij helpen je graag met je product verkopen op TikTok. Lees hieronder hoe.
In 5 stappen je product verkopen op TikTok
Ontdek hoe je met strategie, creativiteit en geavanceerde analytics jouw product succesvol kunt promoten op TikTok!
Stap 1: Maak een TikTok-account voor je bedrijf
De allereerste stap naar een succesvol TikTok-account is natuurlijk het account zelf. Meld je aan bij TikTok en vul alle benodigde gegevens in. Stel het logo van je bedrijf in als je profielfoto, plaats de naam van je bedrijf bij de titel en bedenk een leuke, pakkende bio voor de omschrijving. Hierin zet je precies neer wat je doet.
Wat vooral belangrijk is bij deze stap, is dat je een bedrijfsaccount aanmaakt. Op die manier zie je meer analytics in om de resultaten van jouw TikTok video’s bij te houden. Maar daarover later meer.
Als bedrijf heb je de mogelijkheid om een persoonlijk of zakelijk account aan te maken op TikTok. Met een persoonlijk account heb je toegang tot alle geluiden en commerciële geluiden. Met een zakelijk account heb je alleen toegang tot commerciële geluiden. Zo kan je met een persoonlijk account makkelijker gebruik maken van de laatste TikTok trends.
Verschillen persoonlijk- en bedrijfs TikTok account:
Persoonlijk TikTok account
- Toegang tot alle geluiden en commerciële geluiden
- Eenvoudiger meedoen met de laatste TikTok trends
Bedrijfs TikTok account
- Geavanceerde analytics
- Toegang tot commerciële geluiden
Stap 2: Kies de juiste strategie
Heb je jouw account eenmaal gemaakt, dan is het tijd om de strategie te kiezen. Hiervoor is het belangrijk dat je snapt hoe TikTok in elkaar zit. Het is namelijk een platform met veel jonge gebruikers, waarop vooral snelle en korte video’s te vinden zijn. Het gaat je dus niet helpen wanneer je een video van 5 minuten maakt om op TikTok te zetten.
Verder is het belangrijk om goed in te spelen op jouw doelgroep. Aan wie wil je jouw producten verkopen? Waar zijn zij geïnteresseerd in, wat houdt hen bezig? Door hierop in te spelen bij het maken van TikToks bij het verkopen van je product is de kans groot dat je jouw doelgroep ook daadwerkelijk bereikt. Houd dit ook in gedachte wanneer je campagnes opzet. De content moet immers wel passen bij de campagne die je gaat voeren.
Stap 3: Maak interessante inhoud
Het maken van content is een essentiële stap bij het verkopen van je product op TikTok – het platform draait immers om content – maar toch kan dit nog best lastig zijn.
Je kan wel alles uit de kast halen om jouw producten te laten zien, maar als niemand je video’s ziet heeft het niet zoveel zin om ze te maken. Zorg er daarom voor dat je interessante TikTok content maakt. Hoe je dat doet?
Product verkopen op TikTok? Denk hier aan!
- Kort en snelle content werkt het best
- Gebruik een krachtige hook
- Maak gebruik van TikTok trends
- Bepaal je doelgroep
- Maak gebruik van titels en ondertiteling
Stap 4: Gebruik hashtags
Wil je zeker weten dat je precies die mensen bereikt die je wil bereiken? Maak dan gebruik van hashtags! Hashtags labelen je content en laten zien waar het over gaat. Ze helpen niet alleen het algoritme van TikTok, maar ook alle gebruikers om precies die content te vinden die zij willen zien.
Zorg er dus voor dat je onderzoek doet en precies weet welke hashtags het meest relevant zijn voor jouw video’s. Op die manier bereik je snel en effectief de mensen die jouw TikToks moeten zien.
Stap 5: Volg resultaten op
Tot slot is het ontzettend belangrijk ,met het verkopen van je product op TikTok, dat je niet alleen interessante content plaatst voor jouw doelgroep, maar ook kijkt hoe die content presteert. Misschien denk je helemaal op het juiste spoor te zitten, maar wordt de TikTok eigenlijk helemaal niet zo goed bekeken. Analyseer de resultaten om te zien hoe goed jouw TikTok video’s het doen. En vooral: wie ziet de TikToks? Bereik je inderdaad de doelgroep die je wil bereiken? TikTok biedt geavanceerde analytics voor jouw bedrijfs account op TikTok. Dus kijk hier regelmatig even naar en pas zo nodig jouw campagne aan op wat je ziet.
Bonustip: volg de nieuwste TikTok trends!
En dan nog een bonustip: volg steeds de nieuwste TikTok trends! Spendeer je wat tijd op TikTok, dan merk je dat een bepaalde audio of een bepaald soort video steeds terugkomt. Meerdere mensen maken hetzelfde of een variatie op hetzelfde idee. Zo’n trend ontstaat op een bepaald moment, maar is meestal na een aantal weken later ook weer weg.
Is zo’n audio of video op een bepaald moment erg populair, doe hier dan aan mee! Deze video’s worden namelijk goed bekeken op dat moment. De kans is dus groot dat ook jouw video goed bekeken wordt. Hiervoor is het belangrijk dat je snel op de trend inspeelt, want als je de video te laat maakt, is de kans op een goede prestatie al zo goed als voorbij.
Wil je nu inspelen op TikTok trends als bedrijf maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Geen zorgen! Wij hebben voor bedrijven een TikTok blog gemaakt die we wekelijks updaten met de nieuwste TikTok trends van deze week! Of wil je een persoonlijk mailtje ontvangen met daarin de wekelijkse TikTok trends met voorbeelden hoe je ze als bedrijf in kan zetten? Schrijf je dan in!
Conclusie
Wil je jouw product verkopen op TikTok als bedrijf? Dat is een slimme keuze! TikTok is dus een ontzettend goede stap om jouw product online onder de aandacht te brengen. Maak een bedrijfsaccount aan, stel een strategie voor het plaatsen van je content op en laat die TikToks maar komen!
Zorg ervoor dat je TikToks niet alleen informatief, maar ook zeker leuk en grappig zijn. Zo bereik je de meeste mensen terwijl je ook jouw bedrijf in de schijnwerpers zet. Door hashtags te gebruiken spreek je jouw doelgroep nog specifieker aan. Analyseer daarnaast regelmatig de resultaten zodat je weet hoe je het doet en pas eventueel je strategie aan. En vergeet ook niet om af en toe een TikTok trend mee te pakken! Kan je toch nog wel wat hulp gebruiken bij het maken van je content? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag verder.
Meer informatie?
Bekijk hier onze diensten, waar we je vertellen hoe wij je bedrijf verder helpen met het aanspreken van je doelgroep. Een plan op maat? Neem vrijblijvend contact op.