Personeel werven via YouTube - Wat zijn de mogelijkheden?
De krappe arbeidsmarkt maakt het lastig voor je bedrijf goed personeel binnen te halen. Daarom is het belangrijk om je in de vacaturejungle als bedrijf te onderscheiden. Personeel werven via YouTube is hiervoor een uitstekende oplossing. Dit is een creatieve manier om de juiste kandidaten te bereiken en dat is precies wat je nodig hebt.
Je hebt met personeel werven via YouTube simpelweg een krachtige tool in handen. Er zijn daarbij verschillende mogelijkheden, zoals via diverse advertenties en keuze uit verschillende soorten video’s. Ontdek hier waar jouw kansen liggen om via YouTube en video het beste personeel te vinden.
Waarom YouTube werven via YouTube?
Het bereik via YouTube is enorm. Wist je dat YouTube na Google de grootste zoekmachine is? Daarom is dit hét platform dat je nodig hebt om op zoek te gaan naar geschikt personeel.
Je kan niet alleen een veel groter bereik krijgen, maar er zijn meer redenen om YouTube te gebruiken voor het werven van personeel. Je maakt met een video namelijk het onderscheid ten opzichte van concurrerende bedrijven in je eigen branche. Er is nu eenmaal sprake van een strijd om de beste werknemers te vinden. Door deze creatieve manier te gebruiken, val je gewoon op.
Een vacaturevideo op de grote videozoekmachine versterkt bovendien je werkgeversimago. Een werkzoekende heeft op deze arbeidsmarkt een ruime keuze en wil graag weten wat je als bedrijf hebt te bieden. Een video is dus een uitstekende manier om de bekendheid met je bedrijf te vergroten en iedereen een kijkje achter de schermen te geven. Dit zorgt voor een ijzersterke employer brand.
Door te werven via YouTube krijg je een unieke kans om het verhaal van je bedrijf op een persoonlijke manier te vertellen. Het verschil met een droge vacaturetekst is dat een video meerdere zintuigen laat prikkelen. De levendigheid en sfeer van een video maken veel meer indruk dan een vacaturetekst, hoe creatief deze ook is opgesteld.
De video die op YouTube verschijnt, is natuurlijk ook op je website te plaatsen en te verspreiden via social media. Zo maak je het bereik nog groter.
Personeel werven via YouTube advertenties
Een van jouw mogelijkheden om personeel te werven via YouTube is via advertenties. Je hebt daarbij de keuze uit verschillende soorten advertenties, zoals skippable ads, non-skippable ads en bumper ads.
Skippable ads
Skippable ads zijn advertenties met een video die in elk geval vijf seconden te zien zijn en daarna over te slaan zijn. Als je de interesse van de kijker hebt gewekt, kan deze de ad afkijken. Dit laat zien dat het belangrijk is om een professionele vacaturevideo te laten maken. Die pakt meteen de aandacht van de kijker, zodat het uitkijkpercentage toeneemt.
Non-skippable ads
Wil je er zeker van zijn dat de kijker niet afhaakt dan zorg je voor een professionele video en kies je voor de optie: non-skippable ads. Dit zijn YouTube advertenties die bij het werven van personeel doorlopen. Er is geen optie tot overslaan voor de kijker. De duur van deze video ligt op vijftien tot twintig seconden.
Bumper ads
Bumper ads zijn advertenties die als overlay te zien zijn, zoals in 20% van een video in het onderste deel. Het nadeel hiervan is dat deze advertenties alleen geschikt zijn om te vertonen op een desktop of laptop. Het aantal mobiele gebruikers is echter veel groter als het gaat om het bekijken van wervingsvideo’s op YouTube.
Personeel werven via YouTube: de mogelijkheden
Je wilt natuurlijk scoren met je video om personeel te werven via YouTube. Er zijn verschillende soorten wervingsvideo’s mogelijkheden, waarmee jij het onderscheid maakt. Een wervingsvideo is bijvoorbeeld heel concreet gericht op werkzoekenden. Andere voorbeelden voor het werven van personeel op YouTube zijn het laten maken van een brandvideo of employer video.
Brandvideo
Een brandvideo vormt een ideale basis om succesvol personeel te werven. Je laat via een brandvideo kijkers op een visuele en hoorbare wijze kennismaken met je bedrijf. Het is belangrijk om je merkidentiteit hierin naar voren te laten komen en het enthousiasme bij kijkers aan te wakkeren.
Je kan een korte social video, event video of cultuurvideo laten maken als onderdeel van jouw videomarketing om je brand neer te zetten.
Employer Branding video
Je gebruikt een employer branding video om je als werkgever optimaal te presenteren aan werkzoekenden. Het belangrijkste kenmerk is dat jouw werknemers in de video reclame maken voor je bedrijf. Dit zorgt voor een authentiek en persoonlijk verhaal. Je kan de kijker bijvoorbeeld laten kennismaken met de dagelijkse werkzaamheden of werknemers de voordelen laten benoemen of laten vertellen over de leuke uitjes die je als bedrijf te bieden hebt.
Wervingsvideo
Een wervingsvideo is heel concreet en te zien als een professionele bedrijfsfilm die gericht is op het aanspreken van talent. Je kan de functie van de vacature in een wervingsvideo (ook wel ‘recruitmentvideo‘ genoemd) op een visuele manier tot leven brengen. Heb je meerdere vacatures? Het is ook mogelijk om een serie wervingsvideo’s te maken die elk een andere functie belichten.
Ben je nu benieuwd naar de 6 stappen om een succesvolle wervingsvideo op te zetten? Lees dan onze blog hierover!
In-gesprek-met video
In gesprek met video: dit is een creatieve insteek om personeel via YouTube te werven. Het kenmerk van dit type video is dat de inhoud door middel van een interview vorm krijgt en in beeld wordt gebracht. Dit is een bijzonder krachtige videovorm, waarin je de kijker persoonlijk laat kennismaken met de functie-inhoud, werkzaamheden, sfeer en cultuur.
Een goed voorbeeld van een in-gesprek-met video is de series “In De Lounge Series” van Hotek:
Tips bij het adverteren op YouTube
Wil je YouTube gebruiken om personeel te werven? Dan komen onderstaande tips van pas om van start te gaan en succes te boeken.
Tip 1: Gebruik ondertiteling
Je begint met het opzetten van een kanaal als je van videomarketing gebruik wilt maken. Je hebt dan een eigen plek om je (werving)video’s te uploaden en te delen.
Zorg ook voor herkenbaarheid door je eigen logo te gebruiken en laat een krachtig profiel zien met een indrukwekkende banner die past bij jouw bedrijfsidentiteit. Richt de voorkant van je kanaal in met verschillende afspeellijsten: een playlist. Dit heeft als voordeel dat je meerdere video’s achtereen aanbiedt zoals een serie. De playlist is bovendien te delen op social media.
- Logo
- Banner
- Afspeellijst
Tip 2: Creëer eye-catching thumbnails
Bij een YouTube video om personeel te werven, is de thumbnail van groot belang. Je ziet, als je wel eens zelf video’s op YouTube kijkt, vaak een pakkende afbeelding voordat je op de video klikt. Dit is de thumbnail die de kans op meer weergaven vergroot. Vooral als je indruk maakt met de thumbnail die overigens bedoeld is om te laten zien waar je video over gaat.
Het is niet de bedoeling om met clickbait te werken. Dit is te overdreven, komt veelal niet overeen met de werkelijke inhoud en is vaak misleidend. Het aantal kijkers neemt wellicht toe, maar het is niet de doelgroep van werkzoekenden die je wilt bereiken. Bovendien laat je hiermee als bedrijf zien niet echt serieus te zijn. Maak dus geen gebruik van clickbait!
Tip 3: Spreek je doelgroep aan
Je hebt het meeste succes met het werven van personeel werven via YouTube wanneer je de video persoonlijk maakt. Door het persoonlijk maken van de video spreek je de doelgroep rechtstreeks aan en speel je daarbij in op emoties.
Dit kan door de huidige werknemers aan het woord te laten en hun unieke verhalenven te vertellen.
Tip 4: Reageer op je fans
Je laat zien dat je een betrokken werkgever bent als je de tijd en moeite neemt om op kijkers te reageren. Zijn er kijkers die vragen stellen? Neem de kijker serieus en geef antwoord op de vragen. Zo kan je ook reageren op reacties die onder de vacaturevideo verschijnen. Je bouwt hierdoor een band op met de kijker. Dit is waardevol voor het vergroten van de betrokkenheid bij je bedrijf.
Conclusie
Het gebruik van video voor het werven van personeel via YouTube is op verschillende manieren mogelijk. De kracht van YouTube wordt bovendien versterkt door het enorme bereik dat YouTube te bieden heeft. Het belangrijkste is dat je bedrijf in de video authentiek, professioneel en persoonlijk overkomt. Dit zie je overigens ook terug in onze vorige blog over “Hoe gebruik je YouTube voor bedrijven? – 9 tips”.
Wil je echt scoren met het werven van personeel via YouTube? Neem gerust contact met ons op met zekerheid van een professionele en persoonlijke aanpak.
Meer informatie?
Bekijk hier onze diensten, waar we je vertellen hoe wij je bedrijf verder helpen met het aanspreken van je doelgroep. Een plan op maat? Neem vrijblijvend contact op.